nitriet-gehalte in aquariums verminderen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 40

nitriet-gehalte in aquariums verminderen

Hoe kan je het nitriet-gehalte in een aquarium verminderen als het al zover zit dat het je vissen kan doden? Er zijn al levende bacteriën aan toegevoegd maar dat brengt niets op net als water verversen. Misschien weten jullie iets :oops:

is voor mijn schoonzus

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: nitriet-gehalte in aquariums verminderen

Het lijkt me dat een aquariumforum meer kan helpen hier, maar verversen lijkt me de ultieme oplossing. Als dat niet werkt moet je echt eens naar je kraanwater laten kijken....

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: nitriet-gehalte in aquariums verminderen

Er zijn drie dingen die je kunt doen als je al zo hoge waarden hebt die je vissen kunnen doden:

1- Water verversen;

2- Water verversen;

3- Water verversen.

En dit in volgorde van belangrijkrijkheid.

Als de waarde weer redelijk is kun je denken over goede beluchting, bacteriën en andere zaken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: nitriet-gehalte in aquariums verminderen

Ik ben het helemaal met Echtepino eens.

Verversen MOET je nitrietwaarde verlagen, dat kan niet anders.

Na dat verversen moet je eens kijken naar je filter en waterhuishouding, want als dat nitrietgehalte echt zo hoog is, dan is er in die huishouding iets hartstikke verkeerd.

Maar nog iets anders. Geen hoog nitriet zonder hoog nitraat. Wat is je nitraatgehalte? Dat moet echt nog veel hoger zijn dan het nitrietgehalte.

Als dat niet zo is, dan moet je eens een andere nitrietmeetkit kopen.

Is het zo dat er al vissen dood zijn? Of is het zo dat je een nitrietgehalte meet waaraan vissen dood kunnen gaan (maar er is er nog geen doodgegaan)?

Ik ben ook af en toe actief op een aquariumforum (ik heb zelf een aquarium en een tuinvijver), en kom daar nogal eens tegen dat mensen klagen over een hoog nitrietgehalte maar weinig nitraat vinden. Zelfs in kraanwater meten ze al veel nitriet. Dat kan gewoon niet. Dan klopt die meetkit gewoon niet.

Als je nitraatgehalte onder 40-50 mg/l ligt en je vissen leven er wel bij, dan zou ik over dat nitriet geen zorgen maken.

Berichten: 840

Re: nitriet-gehalte in aquariums verminderen

En nitriet kun je toch eventueel oxideren met waterstofperoxide (3% in de Kruidvat)? Dus een klein beetje aan het aquarium toevoegen. Ik heb echter geen idee of dit andere factoren beinvloed.

Berichten: 316

Re: nitriet-gehalte in aquariums verminderen

Misschien heeft je schoonzus hier wat aan:

Beetje oud, maar toch...

Reageer