Kun je aan een ander bewijzen dat je ergens van bewust bent?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Kun je aan een ander bewijzen dat je ergens van bewust bent?

Kun je aan een ander bewijzen* dat je ergens bewust** van bent?

Waarom wel/niet?

*bewijzen: wetenschappelijk bewijzen (dus niet in een rechtzaak of iets dergelijks)

**bewust van iets zijn: het ervaren(voelen) van iets

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Kun je aan een ander bewijzen dat je ergens van bewust bent?

Lijkt me meer iets voor Psychologie en Sociologie.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Kun je aan een ander bewijzen dat je ergens van bewust bent?

Laten we dan eerst eens uitzoeken wat bewustzijn precies is, want 'het ervaren (voelen) van iets' vind ik een veel te vage omschrijving van bewustzijn. En als iets vaags is, kun je daar ook moeilijk wetenschappelijk onderzoek naar doen.

Berichten: 119

Re: Kun je aan een ander bewijzen dat je ergens van bewust bent?

p schreef:Kun je aan een ander bewijzen* dat je ergens bewust** van bent?

Waarom wel/niet?

*bewijzen: wetenschappelijk bewijzen (dus niet in een rechtzaak of iets dergelijks)

**bewust van iets zijn: het ervaren(voelen) van iets
lijkt me vrij lastig, gevoel zit binnenin.

je kunt iemand wel overtuigen van het feit dat jij je ergens bewust van bent.

als jij iets voelt of denkt dan kan niemand(inprincipe) weten wat dat is.

op het moment dat jij iets denkt kunnen andere niet weten wat dit is.

wel kun jij ze dit vertellen of ze kunnen het aanvoelen.

maar bewijzen dan moet je het kunnen aantonen, dus ik denk dat het niet mogelijk is om dit echt te bewijzen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Kun je aan een ander bewijzen dat je ergens van bewust bent?

Is bewustzijn iets puur lichamelijks, of is het iets geestelijks? Is bewustzijn hetzelfde als gevoel? Dat laatste lijkt me niet, bij gevoel denk ik meer aan emoties.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Kun je aan een ander bewijzen dat je ergens van bewust bent?

Laten we dan eerst eens uitzoeken wat bewustzijn precies is, want 'het ervaren (voelen) van iets' vind ik een veel te vage omschrijving van bewustzijn. En als iets vaags is, kun je daar ook moeilijk wetenschappelijk onderzoek naar doen.
Wat is hier vaag aan dan?
Is bewustzijn iets puur lichamelijks, of is het iets geestelijks?
Niemand weet dit, maar binnen de wetenschap wordt momenteel aangenomen dat het bewustzijn een lichamelijk product is.
Is bewustzijn hetzelfde als gevoel? Dat laatste lijkt me niet, bij gevoel denk ik meer aan emoties.
Als je een emotie ervaart, dan ben je je er bewust van. Als je een gevoel hebt, dan ben je je hier bewust van. Een emotie kan echter ook bestaan zonder dat je je ervan bewust bent, namelijk in iemand anders bewustzijn. Maar dit weet je niet zeker omdat je het zelf niet ervaart.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Kun je aan een ander bewijzen dat je ergens van bewust bent?

Snellejelle schreef:lijkt me vrij lastig, gevoel zit binnenin.  

je kunt iemand wel overtuigen van het feit dat jij je ergens bewust van bent.  

als jij iets voelt of denkt dan kan niemand(inprincipe) weten wat dat is.

op het moment dat jij iets denkt kunnen andere niet weten wat dit is.  

wel kun jij ze dit vertellen of ze kunnen het aanvoelen.  

maar bewijzen dan moet je het kunnen aantonen, dus ik denk dat het niet mogelijk is om dit echt te bewijzen.


Ben het volledig met je eens.

Berichten: 321

Re: Kun je aan een ander bewijzen dat je ergens van bewust bent?

Je kunt aan mensen vaak heel duidelijk het verschil merken tussen momenten waarop ze iets alleen maar aannemen en de momenten waarop ze zich echt ergens bewust van worden. Ook bij mezelf merk ik dat het heel anders voelt wanneer iets echt begint door te dringen, wanneer ik me echt ergens van bewust wordt. Door deze verschillen, kan ik me voorstellen dat er ook heel verschillende processen in de hersenen aan ten grondslag liggen. Misschien is het mogelijk te onderzoeken wat deze processen zijn (misschien is dit in het verleden al wel gedaan). Wanneer je de verschillen in hersenactiviteit kent, kun je het ook wetenschappelijk bewijzen.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Kun je aan een ander bewijzen dat je ergens van bewust bent?

Misschien is het mogelijk te onderzoeken wat deze processen zijn (misschien is dit in het verleden al wel gedaan). Wanneer je de verschillen in hersenactiviteit kent, kun je het ook wetenschappelijk bewijzen.
Hier ben ik het niet mee eens. Het enige dat je dan kunt bewijzen, is dat er daar hersenactiviteit plaatsvindt. Je kunt aannemen dat iemand die dezelfde hersenactiviteit als jou heeft, ook bewust is net als jou, maar bewijzen kun je dit niet.

De enige manier waarop je zeker kunt weten dat iemand anders ook een bewustzijn heeft, is door zijn bewustzijn te ervaren.

Berichten: 83

Re: Kun je aan een ander bewijzen dat je ergens van bewust bent?

Alleen aan de gedragswijze denk ik.... De eisen waaraan het moet voldoen zijn al vastgelegd geloof ik....

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Kun je aan een ander bewijzen dat je ergens van bewust bent?

ik kan het toch niet laten hierop te reageren aangezien p nu eens een keer wel wat zegt wat klopt :wink:
Hier ben ik het niet mee eens. Het enige dat je dan kunt bewijzen, is dat er daar hersenactiviteit plaatsvindt. Je kunt aannemen dat iemand die dezelfde hersenactiviteit als jou heeft, ook bewust is net als jou, maar bewijzen kun je dit niet.  
mee eens p. je meet enkel dat er hersenactiviteit plaatsvindt, maar dat bewijst verder niets.

en dit is dan ook 1 van de de redenen dat het onderzoek waarmee p aan kwam zetten in het telepathie- topic, ook niet bewijst dat er sprake is van telepathie. het bewijst daar - als de opzet al zou kloppen- dat er sprake is van een hersenactiviteit, maar zegt verder niets over de inhoud daarvan.

groeten,

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Kun je aan een ander bewijzen dat je ergens van bewust bent?

zpidermen schreef:Is bewustzijn iets puur lichamelijks, of is het iets geestelijks?


Niemand weet dit, maar binnen de wetenschap wordt momenteel aangenomen dat het bewustzijn een lichamelijk product is.


Hoe kun je bewustzijn op wetenschappelijke basis aantonen, als diezelfde wetenschap niet eens zeker weet wat bewustzijn precies inhoudt?

Berichten: 119

Re: Kun je aan een ander bewijzen dat je ergens van bewust bent?

... als diezelfde wetenschap niet eens zeker weet wat bewustzijn precies inhoudt?


is dat zo?

maar als je het hebt over die wetenschap,over wie praat je dan?

wees een iets concreter...

Berichten: 321

Re: Kun je aan een ander bewijzen dat je ergens van bewust bent?

Je zou een grote groep mensen een vragenlijst kunnen laten invullen met vragen die refereren naar dingen waar mensen zich al dan niet van bewust kunnen zijn. Simpele vragen waar een open antwoord op gegeven moet worden. Deze vragenlijsten laat je uitwerken door meerdere psychologen die aan de hand van de antwoorden afzonderlijk van elkaar moeten opmaken of de proefpersonen zich tijdens het invullen van het antwoord wel of niet bewust waren van de inhoud van de vraag en het antwoord dat zij er zelf op gaven. Je berekent de inter-beoordelaar betrouwbaarheid om iets te kunnen zeggen over de validiteit van de vragenlijst. Aan de hand daarvan selecteer je voor iedere proefpersoon enkele vragen waarvan de kans zeer groot is dat ze zich bewust waren van de inhoud van vraag en antwoord en enkele vragen waarvan de kans zeer groot is dat ze het antwoord gaven zonder zich bewust te zijn van de betekenis. Vervolgens stel je de proefpersonen de vragen terwijl je tegelijkertijd de hersenactiviteit meet. Dan ga je ERP's tijdens 'bewuste' antwoorden vergelijken met ERP's tijdens 'niet-bewuste' antwoorden. Met SPSS kun je eenvoudig berekenen of gevonden verschillen significant zijn. Wanneer de verschillen inderdaad significant zijn, heb je een meetmethode om te onderzoeken of mensen zich ergens wel of niet bewust van zijn.

Een voorbeeld van onderzoek naar verschillen in ERP's tussen verschillende processen in de hersenen vind je in de volgende link:

http://psychology.ucdavis.edu/labs/Yonelin...as/duzelerp.pdf

Het zal ongetwijfeld niet zo simpel zijn als dit, maar ik vind het zelf eigenlijk wel logisch klinken :wink: .
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: Kun je aan een ander bewijzen dat je ergens van bewust bent?

ik wil het hier niet moeilijk maken, maar toch heb ik een vraag:

"hoe zit het dan als je slaapt?"

hoe kan ik aan u bv P -of iemand anders- uitleggen/bewijzen dat je aan het slapen was. nog straffer: slaapwandelen :wink:

hoe kan ik dat uitleggen, aan u? want op dat moment was jij ook bewust! weliswaar onderbewust. maar niet buiten bewustzijn. -comma-

hmmmm :roll:

(ps: indien het hier niet paste. sorry Afbeelding )

phillip
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Reageer