Massaspectrum wat meer op een NMR lijkt

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 35

Massaspectrum wat meer op een NMR lijkt

De titel zegt het al, ik heb probeer iets te interpreteren wat ik glad voor een NMR aanzie, maar het blijkt een massaspectrum te zijn 8-[ 8-[

Wat voor massaspectrum zou dat wel kunnen zijn , en hoe werkt dat dan?

(x as in ppm, met de hogere waardes aan de linkerkant en pieken tussen 8 en 0)

Berichten: 1.122

Re: Massaspectrum wat meer op een NMR lijkt

Hey,

Kun je er eens een plaatje/screenshot van posten? Een massaspectrum met een as in ppm en pieken tussen 0 en 8 klinkt niet erg logisch. Zo heb ik ze iig nog nooit gezien.

-B

Berichten: 2.399

Re: Massaspectrum wat meer op een NMR lijkt

klinkt precies als een nmr moet ik bekennen :lol:

Berichten: 35

Re: Massaspectrum wat meer op een NMR lijkt

ja, het ziet er ook precies zo uit moet ik bekennen!

ik denk niet dat ik hem hier kan posten.

Degene die hem gemaakt heeft zegt dat het een massaspectrum is , en hij is wel gekwalificeerd om dat te weten , en ik eigenlijk niet dus het is logischer dat ik het fout heb als ik denk dat het een NMR is dan dat hij het fout heeft dat het een massaspectrum is :eusa_sick:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Massaspectrum wat meer op een NMR lijkt

Mwah, ook gekwalificeerde mensen maken wel eens fouten hoor.

Laat ik het zo zeggen: als er op de X-as 'ppm' staat en niet 'm/z' dan is het echt geen massaspectrum.

Je zou hem kunnen posten door hem te scannen en te uploaden bij bijvoorbeeld imageshack.

Overigens; zijn de pieken heel extreem scherp of hebben ze een bredere basis dan FWHM of top? En staan er misschien piekintegralen bij?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 35

Re: Massaspectrum wat meer op een NMR lijkt

AfbeeldingAfbeelding

8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Massaspectrum wat meer op een NMR lijkt

Gewoon een NMR. Het gebruik van gedeutereerde chloroform is een beetje een weggever.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Massaspectrum wat meer op een NMR lijkt

Ik kan er niet veel aan toevoegen, behalve dat degene die blijkbaar gekwalificeerd is om dat te weten een blundertje heeft begaan ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 35

Re: Massaspectrum wat meer op een NMR lijkt

hehe. dat is dan toch wel erg eigenlijk :P

Is het dan ook een HNMR aangezien ik hem als zodanig probeerde uit te leggen...maar volgens mijn uitleg was de stof die hij had willen extraheren niet in het monster en volgens de zijne wel :P

dus nu ben ik wel weer benieuwd 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Massaspectrum wat meer op een NMR lijkt

Het is inderdaad een H-NMR

Berichten: 35

Re: Massaspectrum wat meer op een NMR lijkt

en kunnen jullie nu ook zien wat erin zit?

ik heb eens gehoord dat een ervaren iemand aan de hand van een NMR kan zien welke stof het is...

ik ga uit van de stof die het zou moeten zijn en kijk of er pieken zitten ongeveer in het gebied waar ik ze verwacht, en zoveel als ik er verwacht...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Massaspectrum wat meer op een NMR lijkt

Dat kun je niet alleen uit een NMR halen. Een IR zou ook handig zijn, en misschien inderdaad een MS.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Massaspectrum wat meer op een NMR lijkt

analytica schreef: en kunnen jullie nu ook zien wat erin zit?

ik heb eens gehoord dat een ervaren iemand aan de hand van een NMR kan zien welke stof het is...

ik ga uit van de stof die het zou moeten zijn en kijk of er pieken zitten ongeveer in het gebied waar ik ze verwacht, en zoveel als ik er verwacht...
Zonder overige analyses is het vaak wel mogelijk om een goede gok te maken wat het is, zeker bij simpele spectra. Maar zonder enige info over de origine (die je blijkbaar wel hebt) heb ik geen zin hier veel tijd in te steken.

Wat wel snel duidelijk is, is de vermoedelijke aanwezigheid van een 1,3,4 gesubstitubsitueerde benzeenring met op de 1-positie een sterk electrondonerende groep. Ik zou zeggen een aniline derivaat met op de 3 en 4 positie alifatische groepen.

Helaas is het alifatische deel van het spectrum ongemakkelijk geïntegreerd wat de identificatie niet helpt.

Berichten: 35

Re: Massaspectrum wat meer op een NMR lijkt

De gezochte stof moet een aromatische 5-ring met daarin 2 N atomen (een pyrol derivaat? maar dan met een extra N in de ring zelf...ik weet niet eens hoe het heet :-s )

Deze is verbonden aan de A ring van een steroide, die op de 17-positie nog een OH groep zou moeten hebben.

Met de integratie bedoelt u dat er geen positive en negative pieken weergegeven worden? Alle Htjes van een steroide gaan zoeken zou toch al geen lolletje worden dacht ik .....

De NH moet er dus wel zitten ;) dat is dan de sterk elektronen donerende groep? De alifatische ketens zijn dan de steroide, dan klopt het toch nog bijna :P

Maar er zitten dus in heel die N ring maar 2 H atomen dus ik snap niet waarom er (minstens) 6 pieken downfield zijn 8-[

Solvent kan daar misschien ook een piek geven maar verder??

Berichten: 1.122

Re: Massaspectrum wat meer op een NMR lijkt

De gezochte stof moet een aromatische 5-ring met daarin 2 N atomen (een pyrol derivaat? maar dan met een extra N in de ring zelf...ik weet niet eens hoe het heet)
Een imidazol?

Reageer