[scheikunde] Chromatografie en adsorptie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Chromatografie en adsorptie

kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen chromatografie en adsorptie. Ik heb namelijk een proef gedaan met viltstiften op een speciaal papiertje (naam kwijt) en dat in water gezet en toen trok het naar boven. Maar nu snap ik niet wat het verschil is tussen chromatografie en adsorptie.

~Thomas

Berichten: 316

Re: [scheikunde] Chromatografie en adsorptie

Chromatografie is de methode

De absorptie is wat je meet.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Chromatografie en adsorptie

Maar in mijn boek staat dat het 2 verschillende scheidingsmethode zijn.

dus

Adsorptie = toepasbaar bij oplossingen van vaste stoffen of vloeistoffen berust op verscil in aanhechtings vermogen aan het oppervlak van het adsorptiemiddel

Chromatografie = toepasbaar bij kleine hoeveelheden van onder andere mengsels van vaste stoffen; berust op een verschil in oplosbaarheid en adsorptievermogen

Maar ik snap dus niet wat nou eigenlijk het vershil is :s

(sorry voor het kopieeren van mijn boek, maar is ter verduidelijking)

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: [scheikunde] Chromatografie en adsorptie

Heb je de twee termen al een keer ingevuld op google?

Adsorptie (wikipedia)

Chromatografie (wikipedia)

misschien dat je na het lezen van deze stukken een iets duidelijker beeld hebt van het verschil tussen de twee.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Chromatografie en adsorptie

Dus chromatografie heeft met kleuren scheiden te maken en adsorptie met stoffen scheiden (zeg maar destileren maar niet met verschil in kookpunt/traject maar met verschil in hechtpunt) ?

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Chromatografie en adsorptie

chromatografie is ook een scheidingsmethode. Deze scheidingstechniek baseert zich op ofwel verschil in verdelingsgraad tussen 2 fasen van de componenten (verdelingschromatografie), ofwel op verschil in adsorptievermogen van de componenten (adsorptiechromatografie).

Berichten: 1.490

Re: [scheikunde] Chromatografie en adsorptie

Legend schreef: kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen chromatografie en adsorptie. Ik heb namelijk een proef gedaan met viltstiften op een speciaal papiertje (naam kwijt) en dat in water gezet en toen trok het naar boven. Maar nu snap ik niet wat het verschil is tussen chromatografie en adsorptie.

~Thomas
het geen dat je gedaan hebt met die viltstiften is TLC (Thin Layer Chromatography)

EDIT:

Google -> verschil chromatografie en adsortpie [!]

Adsorptie

Bij adsorptie wordt een stof uit een mengsel gehaald door middel van binding aan een vaste stof. De stoffen hechten zich aan het oppervlak van de vaste stof. Deze scheidingsmethode wordt gebruikt bij gas-en vloeistofmengsels. Meer uitleg over adsorptie vind je hier.

Voorbeelden

- ontkleuren van oplossingen

- zuiveren van grondwater

- wegvangen van kookluchtjes in een afzuigkap

- adsorberen van giftig gas met een gasmasker

Chromatografie

Chromatografie is een scheidingstechniek waarbij het mogelijk is de verschillende stoffen te identificeren. Chromatografie is een verzamelnaam voor een aantal verschillende methoden zoals: papierchromatografie, dunnelaagchromatografie, kolomchromatografie en gaschromatografie. De scheiding berust op een verschil in oplosbaarheid, adsorptie, polariteit of vluchtigheid.

Bron: KliK

Reageer