[scheikunde] Kristallen van Kopersulfaat maken?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Kristallen van Kopersulfaat maken?

Hey,

Ik vraag me af of iemand me soms kan helpen. Ik ben net begonnen in de hogeschool als leerkracht chemie en fysica. Nu moet ik voor chemie kristallen maken, maar ik zou niet weten hoe ik hieraan moet beginnen...

Is er misschien iemand die me toch al op weg zou kunnen helpen?

Ik heb CuAlSO4, zout en AlKSO4 meegekregen...

Alvast bedankt!

Ina

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Kristallen van Kopersulfaat maken?

Als ik googel op ´grote kristallen maken´ dan vind ik tientallen sites. De meeste zijn zelfs voor kinderen bedoeld, dus waarschijnijk simpel beschreven.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Kristallen van Kopersulfaat maken?

Bedankt.^^

Ik had niet de juiste dingen ingegeven op google want ik vond niets...

Ik denk dat het me nu hopelijk wel zal lukken :D

X

Ina

Berichten: 281

Re: [scheikunde] Kristallen van Kopersulfaat maken?

Het schijnt dat aluin kristallen makkelijk en groot te maken zijn. Ik heb er zelf echter geen ervaring mee.

Berichten: 840

Re: [scheikunde] Kristallen van Kopersulfaat maken?

Ja, is volgens mij wel makkelijk. Ik ben er nu mee bezig. Hoeveelheid water verwarmen en op 80-90C houden, vervolgens aluin toevoegen totdat het niet meer wil oplossen. Daarna laten verdampen, langzaam, bij kamertemperatuur, dit kost een week denk ik, dat proces is bij mij nog niet klaar. je kunt eventueel een kleine hoeveelheid (1 gram) chroomaluin erbij doen, dan krijgen de kristallen een mooie kleur.

Na het verdampen heb je al mooie kristallen. Vervolgens maak je nog eens een verzadigde oplossing van aluin, en hang je er een van je kristallen aan een touwtje in. Volgens mij heb je na enkele dagen een mooi kristal. Dit is echter wel de eerste keer dat ik dit doe, heeft iemand er meer ervaring mee?

Berichten: 316

Re: [scheikunde] Kristallen van Kopersulfaat maken?

Ik heb er (helaas) ook geen ervaring mee, maar ik ken wel iemand die dit proefje heeft gedaan, en er inderdaad mooie kristallen mee kreeg. Het is een beetje een basic proefje maar toch wel leuk om te doen.

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Kristallen van Kopersulfaat maken?

Het maken van grote kristallen gaat het gemakkelijkste met aluinen. Zowel met KAl-sulfaat (kleurloos) als met KCr-sulfaat (violet). Ik begrijp echter niet waardoor het met aluinen zo goed gaat, in vergelijking met andere zouten. Ik denk zelf dat de kans op kristallisatiefouten (stacking faults) bij aluinen heel gering is. Stapelfouten kunnen ontaarden in kiemen voor nieuwe kristallen. En bij veel kiemvorming blijven de kristallen klein.

Maar daarmee is voor mij nog niet verklaard hoe het komt dat aluinen zo netjes kunnen kristalliseren. Drie soorten ionen en meerdere watermoleculen moeten daarbij hun plaats vinden. Dat is dus ingewikkelder dan bijvoorbeeld de kristallisatie van keukenzout met twee ionen en geen kristalwater. Misschien moeten we denken aan waterstructuren rondom de aluminiumionen die de kristallisatie gemakkelijk maken. Wie weet daar meer van?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer