placket-burman

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 660

placket-burman

hoi,

zou iemand mij uit kunnen leggen hoe het placket-burman systeem werkt. ik lees allerlei teksten in het engels maar ik kom er niet uit.

Kevin

Berichten: 873

Re: placket-burman

Zou je kunnen vertellen wat je wel weet? Waarvoor, waarom je placket-burman gaat gebruiken?

Berichten: 660

Re: placket-burman

ik moet een presentatie geven over iets (deel van een boek) en ze hebben het over placket-burman maar ik begrijp er werkelijk niks van. Ze hebben het over variabele en over +1 en -1 of hoog en laag .. maar wat het nou inhoud kom ik niet achter iedere keer allemaal engels en ik begrijp er niks van. Normaal lukt engels wel maar nu echt niet ..

Berichten: 873

Re: placket-burman

Kevin,

Allereerts maar het begin.

Plackett Burman gaat over het vaststellen van de robuustheid van je meetmethode.

Daarvoor hebben zij een bepaald schema bedacht waarmee je dat kunt vaststellen. Proefondervindelijk.

Ik neem aan dat je de schema's kent.Je hebt een onderzoeksvoorschrift, bepalingsmethode, etc. Hierin moet je bepalen waar de kritieke punten zijn in je bepaling. Dat kan zijn bij een HPLC methode bv de samenstelling van je eluens, de flow ervan, de pH. Bij een droogproces bv de droogtijd.

Tijdens je onderzoek / ontwikkeling van je methode hebt je dat soort zaken vastgesteld - geoptimaliseerd.

Volgorde van werken is:

- Stel vast waar de kritische factoren in je bepaling zitten.

- De instellingen hiervan zijn in je Plackett- Burman de '+'-waarden.

- Stel voor de kritische factoren een waarde vast die enigszins afwijkt van de waarde die jij normaal gebruikt. BV pH is normaal 4,0. Stel de pH nu op 4,1. Dit is een reëele afwijking. Ander voorbeeld: Eluens, verhouding MeOH water - 70:30 (normaal). Afwijkend: 69:31.

De afwijkende instellingen zijn in je Plackett Burmann de '-'waarden.

Voer nu je bepaling uit met de instellingen die het schema van Plackett-Burman geeft.

De eerste regel in je schema geeft: + + + - + - - (wanneer je 7 kritische factoren hebt).

Voer nu je bepaling uit waarbij de instellingen gebruikt die bij de '+' staan je normale instellingen zijn, bij de '-' gebruik je de afwijkende instellingen.

Het resultaat wat je dan krijgt gebruik je om vast te stellen hoe robuust je ethode is. De berekening daarvoor komt later wel. Zie dit even als een begin, ik ben bang dat het teveel info wordt. Ga dit begrijpen, dan kunnen we later verder.

succes

Berichten: 660

Re: placket-burman

oke bedankt :)

Berichten: 873

Re: placket-burman

Kevin,

Een kleine doch zeer noodzakelijke rectificatie.

In mijn vorige post staat, onderaan, dat je bij je experiment bij '+' je de normale instellingen moet gebruiken, bij de '-' de afwijkende.

Dat moet dus andersom: Bij de '-' de normale instellingen, volgens voorschrift. Bij de '+' de afwijkende instellingen.

Doe je het niet op deze manier dan komen er andere getallen uit. Die dus niet correct zijn waardoor je een verkeerd beeld krijgt van de robuustheid van de methode.

sorry en succes

Reageer