de synthese van trifenylmethanol

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 22

de synthese van trifenylmethanol

beste,

onlangs hebben wij trifenylmethanol gemaakt. onze opbrengst is 17 gram en een smelt punt van 157 graden c.

ir spectrum hebben we opgemeten. de pieken kunnen we bepalen.echter heb ik gezien dat er twee vreemde pieken zitten tussen 1700 en 1900. wij hebben even geen flauw idee waar dit vandaag komt, waarschijnlijk een verontreiniging. ik kreeg mee dat meerdere dit hebben van de labassistent en het geen probleem was.

toch zou ik heel graag willen weten wat dit zou kunnen zijn. iemand eengoede suggestie want ik kom er niet uit.

mvg

Daniel

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: de synthese van trifenylmethanol

Eerst even wat vragen:

-Waar heb je de trifenylmethanol uit gemaakt? Uit benzofenon en fenylmagnesiumbromide?

-Welke oplosmiddelen heb je gebruikt bij de synthese of bij de opwerking/zuivering.

Berichten: 22

Re: de synthese van trifenylmethanol

Hoi inderdaad, benzophenon en fenylmagnesiumbromide.

bij de synthese gebruikt: ether, tolueen. bij herkristalisatie ook tolueen gebruikt.

Berichten: 183

Re: de synthese van trifenylmethanol

Zou je misschien je spectrum hier even kunnen plaatsen ? Dat hebben we een beetje een zicht op de intensiteit en mss nog bijkomende banden.

Berichten: 22

Re: de synthese van trifenylmethanol

beste ,

wilde me even bedanken.

Waarschijnlijk was het toch benzophenon.

De meestaat moest snel ingeleverd worden, dus had geen tijd meer om het te plaatsen. toch bedankt voor de moeite.

Reageer