Verband tussen de Griekse en Egyptische mythologie?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Verband tussen de Griekse en Egyptische mythologie?

Ik onderzoek met 2 vriendinnen voor mijn profielwerkstuk de verschillen en overeenkomsten tussen de Griekse en de Egyptische mythologie. Weet iemand of er een verband is? En zo ja, hoe die twee culturen met elkaar in aanraking zijn gekomen en op welk gebied ze overeenkomen of verschillen, alvast bedankt :roll: !

Gebruikersavatar
Berichten: 449

Re: Verband tussen de Griekse en Egyptische mythologie?

Mijn advies is om eerst eens wat boeken te raadplegen. Ik denk niet dat er iemand is die deze hyper-megabrede vraag zal beantwoorden.

http://www.amazon.com/gp/product/022606454...glance&n=283155
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Verband tussen de Griekse en Egyptische mythologie?

De Romijnen hebben vroeger, tijdens vele oorlogen, griekenland over genomen.

Toen ze de griekse cultuur zagen vonden ze vooral de goden erg interessant. Om toch niet helemaal alles letterlijk te kopieren hebben ze de goden een andere naam gegeven en een klein beetje veranderd.

Zeus werd Jupiter

Aphrodite werd Venus

Poseidon werd Neptunes.

hades werd Pluto

etc etc.

Waarschijnlijk hebben ze nog meer veranderingen aangebracht, maar ik ben geen expert op dit gebied. :roll:

Berichten: 299

Re: Verband tussen de Griekse en Egyptische mythologie?

In 323 v.C.sterft Alexander de Grote. Hij heeft o.a. Egypte veroverd en in zijn spoor zijn een groot aantal Grieken naar Egypte geëmigreerd.

Een van zijn generaals, Ptolemaios wordt heerser van Egypte en neemt ook de titel van farao aan.

Hoewel de Egyptische cultuur blijft voortleven zoals vroeger, is de aanwezigheid van de Grieken toch bepalend voor het intellectueel leven.

De bibliotheek van Alexandrië was de grootste ter wereld. De volgelingen van Plato stichtten meerdere academieën, waarvan de laatste slechts in 412 n.C. zal opgeheven worden na de moord, door christelijke monnikken, op de leidster, Eupatheia.

Men kan dus zeggen dat, hoewel de Egyptische cultus en daaraan verbonden riten en mythen onaangetast bleven, het intellectueel leven in Egypte, met Alexander, definitief overging in Griekse handen.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Gebruikersavatar
Berichten: 449

Re: Verband tussen de Griekse en Egyptische mythologie?

Leuke antwoorden, maar voor informatie over 'verschillen en overeenkomsten tussen de Griekse en de Egyptische mythologie' zullen we toch ergens anders moeten zoeken. Daar komt bij dat info van een forum natuurlijk geen enkele autoriteit heeft en jullie docent(en) verwijzingen en een literatuurlijst verwacht(en) naar en van experts op het gebied van Mythologie.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Verband tussen de Griekse en Egyptische mythologie?

Ah verkeerd gelezen [img]http://www.wetenschapsforum.nl/public/s ... edface.gif[/img]

Dacht dat het om het verschil tussen romijns en grieks was.

Berichten: 3

Re: Verband tussen de Griekse en Egyptische mythologie?

Bedankt iedereen, ja ik heb al heel wat boeken geraadpleegd, maar nergens worden de twee mythologiën met elkaar vergeleken, dus ik vroeg me af of er uberhaupt wel een verband is, maar jullie denken van wel? Dat stukje over Alexander de Grote heb ik echt wat aan denk ik!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Verband tussen de Griekse en Egyptische mythologie?

Eliine, ik typte even in google: mythology greece egypt, en bij de eerste tien al drie volgens mij bruikbare hits...... :P

Troost je, Eliine, je bent niet de enige die niets kan vinden. Maar het is niet dat er niets te vinden is, het is dat jullie moeten leren zoeken. Vraag je aan je ICT-leraar of hij eens een cursusje googelen voor jullie organiseert?? Zeer nuttig, niet alleen voor je verdere opleiding, maar voor de rest van je leven......

Zeg maar dat ik het gezegd heb.... :roll:

En voor een beginnetje: Kijk eens aan, een eigen cursus googlen, door onze onvolprezen Math!

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=8747

...............................................................................

http://homepage.mac.com/cparada/GML/Atlantis.html

http://www.mythicalrealm.com/creatures/sphinx.html

http://www.egyptianmyths.net/mythgreek.htm

er is nog veel meer te vinden........ Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Verband tussen de Griekse en Egyptische mythologie?

Hmm jaah die links zijn op zich wel bruikbaar....ik had ook wel goed gezocht al hoor! Maar niet in het Engels [img]http://www.wetenschapsforum.nl/public/s ... edface.gif[/img] Maar ik wete nog steeds niet of dat verband er nou is....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Verband tussen de Griekse en Egyptische mythologie?

Ik heb van het onderwerp ook geen verstand, laat dat duidelijk zijn. Maar een aantal mythen (zondvloed en zo) vind je in vrijwel elke cultuur terug. Op een of andere manier hebben culturen altijd wel een en ander gemeen, vooral als ze gelijktijdig bestonden. Ik denk dat je beste politiek is: Verzamel via bibliotheek en Google alles wat je kan vinden aan mythen uit beide culturen. Zet van elke mythe een aantal sleutelwoorden op een rijtje. Vergelijk sleutelwoorden. Daar waar je overeenkomsten vind, zoek verder in deze mythen en probeer een verklaring voor het gemeenschappelijke te vinden. [img]http://www.wetenschapsforum.nl/public/s ... iggrin.gif[/img]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 116

Re: Verband tussen de Griekse en Egyptische mythologie?

Meer dan een liefhebber ben ik ook niet, maar ik zal een poging doen om in ieder geval mijn idee hierover een beetje helder uiteen te zetten.

EGYPTE:

Wat hebben die Egyptenaren wel en niet in hun mythologie?

Wel:

Ze hebben wel een zeer uitgebreid godensysteem dat gebaseerd is op vaak complexe (lees: onnavolgbare) familiebanden. Er zit wel wat structuur hierin, maar echt geordend kun je het systeem niet noemen. De Egyptische mythologie beschrijft verder het ontstaan van bepaalde fenomenen (zoals de zee, lucht, maar ook het ontstaan van het hele heelal). Egyptische mythologie beschrijft leven na de dood. Ook is er een zekere mate van moraliteit in hun mythologie.

Hoe komt het dat hun mythologie zo'n ongeordend zooitje is (in het kort):

Dit komt in ieder geval doordat niet minder dan 4 belangrijke steden er oorspronkelijk hun eigen heel aparte godensysteem op nahielden, met elk hun eigen ideeën en hun eigen goden van importantie:

Bijv (Stad+belangrijkste God):

1) Heliopolis --> Atum (later met Re/Ra geassocieerd)

2) Hermopolis --> Later wordt Thoth hier erg belangrijk.

3) Memfis --> Hier is Ptah de spil.

4) Thebe --> Hier is Amun belangrijk.

Goed, op een gegeven moment beinvloedt elke stad elkaar en Egypte wordt ook weer eens verenigd en je ziet syncretisme, syncretisme, syncretisme: Verschillende goden gaan samensmelten tot 1. Amun en Re worden samen Amun-Re, maar niet alleen hij is een samensmelting, ook een hele zooi andere belangrijke goden, waaronder: Osiris, Horus, Thoth, Isis en Seth bestaan uit verschillende 'subgoden'. Subgoden met elk hun eigen speciale attributen en oorspronkelijke verhoudingen t.o.v. de andere goden natuurlijk. Dit heeft het relationeel systeem zodanig complex gemaakt dat het, denk ik, met recht een zooitje genoemd kan worden.

Niet/nauwelijks:

De Egyptische mythologie heeft dus niet veel orde in hun godensysteem.

Wat verder erg opvallend is, ze hebben volgens mij bijna alleen maar populaire mythologische verhalen die gaan over interacties tussen goden/goden of goden/monsters, waar zijn de mensen?! Mensen/helden/halfgoden, ze komen er doorgaans niet of nauwelijks in voor!

GRIEKENLAND:

Wat hebben, op hun beurt, die Grieken dan wel en niet in hun mythologie?

Wel:

Zij hebben ook een zeer uitgebreid godensysteem dat gebaseerd is op vaak complexe familiebanden. MAAR: Hier zit flink wat meer structuur in, vind ik zelf. De Griekse mythologie beschrijft verder ook het ontstaan van bepaalde fenomenen (zoals de zee, lucht, maar ook het ontstaan van het hele heelal). Griekse mythologie beschrijft ook het leven na de dood. Ook hier is er een zekere mate van moraliteit in hun mythologie te vinden.

Waarom lijkt de Griekse mythologie dan een stuk meer geordend dan de Egyptische (in het kort?) Mijn gok zou zijn: Minder 'autoriteiten'. Homeros (ik neem maar even voor het gemak aan dat Homeros echt bestond, ook al wordt dat soms betwist) zette een 'framework' neer wat godenrelaties betreft, dat best redelijk te volgen was. Toen kwam Hesodios er nog even overheen die nog meer orde schiep, en uiteindelijk heb je een redelijk logisch en geordende structuur van (even kort door de bocht):

Chaos --> Gaja (Aarde) + nacht, dag, Hemel (Uranus) --> Titanen worden geboren uit hemel en aarde --> Olympiërs

Wat hebben de Grieken nog meer wel? Ze hebben een mythologie die gewoon echt een stap verder gaat dan het beschrijven van het ontstaan van de wereld en goden/goden, goden/monster interacties. Zij hebben namelijk daarnaast nog eens een hele grote nadruk op het menselijk aspect. Niet alleen zijn hun goden menselijker (in gedrag wellicht, maar bij de Egyptenaren hebben de goden natuurlijk ook vaak een dierenkop), maar ze hebben ook een hele vracht aan mythologische verhalen over mensen: Koningen, zieners, helden/halfgoden, noem het maar op!

Niet/Nauwelijks:

Wat hebben die Grieken dan weer niet, wat de Egyptenaren wel hebben. Op dit late uur kan ik niet zo snel iets verzinnen eigenlijk. Ik zal er morgen nog eens over denken.

Berichten: 1

Re: Verband tussen de Griekse en Egyptische mythologie?

Eliine,

Ik ben een docent in het voortgezet onderwijs, die zich in zijn vrije tijd bezig houdt met de relatie tussen de Griekse religie en de religies om de Grieken heen.

Contacten tussen de Egyptische en de Griekse cultuur kwamen al vroeg tot stand, zo rond 1500 v. Chr. De eerste contacten waren voornamelijk economisch van aard. Dat neemt niet weg dat er op sommige vlakken ook een culturele kruisbestuiving plaats vond. Zo is de vroege Griekse beeldhouwkunst zeker beinvloed door de Egyptische.

De meeste Griekse mythen bestonden toen al wel, als werden zij monderling doorverteld. De eerste echte bronnen over de Griekse mythologie werden pas in de 8ste eeuw v. Chr. door Homeros en Hesiodos. Op dat moment is de bloeitijd van de Egyptische cultuur al voorbij. Juist uit Egypte hebben we veel eerdere bronnen over de mythologie, voornamelijk tempel- en grafinscripties, maar ook verhalen geschreven op papyri. Als er al sprake van een invloed was, dan was dat een 1-richtingsverkeer van Egyptenaren naar Grieken. De Grieken hadden zelfs het idee dat veel van hun goden uit Egypte en alleen een andere naam hadden gekregen.

Helaas liggen de zaken niet zo simpel. De Griekse religie is veel duidelijker beinvloed door de de Oosterse religies (Babylonisch, Perzisch, Punisch etc) dan door de Egyptische.

Een voorbeeldje waar de Egyptische en de Griekse sterk uiteenlopen:

De aarde en de hemel worden in beide religies gezien als goden. In de Griekse religie wordt de aarde gezien als de godin Gaia en de hemel als de god Ouranos. De aarde is dus vrouwelijk, want zij is immers vruchtbaar. In de Egyptische mythologie is de aarde juist mannelijk (Geb) en de hemel vrouwelijk (Nut). Omdat men geloofde dat de zon iedere dag in de hemel herboren werd moest de hemel wel vrouwelijk zijn.

Om een lang verhaal kort te maken: de Grieken zijn altijd al gefascineerd geweest door de Egyptische cultuur en haar religie. Die laatste was namelijk veel ouder en daarom veel wijzer. Qua mythologie hebben ze echter heel weinig overgenomen en zijn de Grieken door heel andere volkeren beinvloed.

Voor je profielwerkstuk kun je best de vergelijking trekken. Dat hebben een aantal van mijn leerlingen een paar jaar geleden ook gedaan. Het is dan interessant om de verschillen aan te geven en te bedenken waardoor die verschillen zijn onstaan. Hou daarbij goed in je achterhoofd dat myhtologien vaak bedoeld zijn om de wereld om je heen begrijpelijk te maken en dat die wereld om de mensen heen toen vooral de natuurlijke wereld was.

Reageer