waarom elektronen niet tegen de kern plakken?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 39

waarom elektronen niet tegen de kern plakken?

Eerst en vooral: dit is geen 'echte' chemievraag, eerder kernfysica (kwantummechanica?), maar iemand onder jullie moet 't wel weten...

Vraag:

(1) waarom plakt het elektron van een H-atoom niet tegen de kern, aangezien ze beide een even grote maar tegengestelde lading hebben, en tegengestelde ladingen elkaar aantrekken?

Of, algemener, voor alle atomen:

(2) waarom plakken de elektronen in gelijk welke atoom niet tegen de kern?

Op (2) had ik al een gedeeltelijk antwoord gekregen (geen idee of het volledig is), nl. "elektronen stoten elkaar onderling natuurlijk ook af".

Maar dan zouden de protonen in de kern elkaar ook afstoten? Niet dus, wegens de sterke kernkracht.

Ik zoek dus vooral een antwoord op vraag (1).

Alvast bedankt,

Xavier

Berichten: 252

Re: waarom elektronen niet tegen de kern plakken?

Het heeft inderdaad met kwantummechanika te maken :cry:

Het antwoord op je vraag zit in de Schrôdingervergelijking. Veel meer kan ik je hierover ook niet vertellen maar in het boek 'Toeval' van Anton Zeilinger wordt hier op min of meer begrijpelijke taal op in gegaan.

Berichten: 39

Re: waarom elektronen niet tegen de kern plakken?

Bedankt voor 't snelle antwoord, en de referentie.
Het antwoord op je vraag zit in de Schrôdingervergelijking.
Het fijne ken ik er ook niet van, maar is die Schrödingervergelijking niet enkel een kansverdeling voor de positie van een elektron in de ruimte? M.a.w, het is een beschrijving van waar het elektron waarschijnlijk zit.

Maar is er geen (eenvoudiger) antwoord op de vraag waarom het elektron een afstand behoudt van de kern, zonder die vergelijkingen te bestuderen? Ik wil niet weten waar het zit, maar waarom het daar zit :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: waarom elektronen niet tegen de kern plakken?

Misschien heb je hier iets aan: http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/1078

Aanvulling: Het is even geleden voor me, maar het is dacht ik als volgt:

Normaal gesproken heb je gelijk, echter dit geldt voor klassieke mechanica. Echter op deze schaal komt er inderdaad kwantum mechanica bij kijken. Een electron beweegt dan ook niet rond een atoomkern zoals de maan om de aarde draait, of de aarde om de zon. Een electon heeft een bepaald gebied waarin het electron met een hoge mate van waarschijnlijkheid te vinden is, bij zijn energietoestand op dat moment.

Als een electron aangeslagen wordt, komt hij in een ander gebied terecht. Valt hij terug, zendt het electron electromagnetische straling uit en valt naar de grondtoestand. Omdat deze energietoestanden van het electron scherp gedefinieëerd zijn, zijn er geen tussenstappen of posities mogelijk. Het is of het één, of het ander. Een energieniveau lager dan de grondtoestand is niet mogelijk, en is de kans om het electron in het daarbij passende gebied het grootst. Echter, dit is een kansverdeling. Volgens de kwantummechanika is het niet onmogelijk dat het electron zich op (miljoenen) kilometers afstand bevindt. Wel een uiterst kleine kans, maar niet nul.

Het is trouwens mogelijk dat een electron in sommige gevallen WEL door de kern wordt opgenomen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektronenvangst
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer