syntheseprobleem, wie helpt?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 137

syntheseprobleem, wie helpt?

Voor het gemak heb ik even de structuren gelabeled en letters gegeven :P ). Als ik deze laat reageren met MeLi (additie over dubbele band en Ar-Li) dan reageert de bruggende methyl als base (en krijg je dus methaan en na wat electronshifts het Cp anion). Dat is D.

Als ik A laat reageren met 1 eq MeMgCl krijg ik E. Voeg ik nog een equivalent toe gebeurt er niks. Voeg ik MeLi toe gebeurt er ook niks.

Iemand tips / ideeen?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: syntheseprobleem, wie helpt?

Ik vermoed dat het metalleren van de fenylring tot gevolg heeft dat de electrofiliciteit van het benzylische koolstofatoom sterk wordt verminderd. MeLi is dan nog wel basisch genoeg om vervolgens ook de CH3-groep te deprotoneren. MeMgCl is dat blijkbaar niet.

Je zou de methylering kunnen proberen met reagentia zoals

-dimethylzink (commercieel verkrijgbaar)

-methylkoper(I) (uit 1 equiv. MeLi en 1 equiv. CuBr)

-methylcupraat (Uit 2 equiv. MeLi en 1 equiv. CuBr)

Ik verwacht dat je hiermee minder metallering van je fenylring zult krijgen.

Berichten: 137

Re: syntheseprobleem, wie helpt?

ZnMe2 heb ik wel staan :D

Ik had al stiekem naar cupraten gekeken maar die dingen geven alkylering op een aryl-broom :x

Is methylkoper niet heel erg toxisch?

Wat voor oplosmiddel zou het meest geschikt zijn? THF? tolueen?

edit: ik heb in de literatuur gezocht en een artikel gevonden waarin ze cupraten gebruiken voor methylering, dat ga ik vanmiddag proberen. ZnMe2 heb ik niks over kunnen vinden...

Berichten: 137

Re: syntheseprobleem, wie helpt?

Zoals ik eerder postte heb ik vanmiddag de reactie ingezet. Ik heb een GC/MS genomen en op dit moment ongeveer 5% conversie naar een product met massa 262. De massa die ik (na quenchen) wil hebben is 263 dus ik heb een vermoeden dat ik netjes een methyl addeer :D :D :D

Berichten: 147

Re: syntheseprobleem, wie helpt?

Misschien werkt MeMgBr, deze is zeker reactiever dan MeMgCl.

Verder worden organoaluminium verbindingen ook weleens gebruikt voor het introduceren van alkylgroepen. Ik weet zo niet of dat dit werkt in dit geval.

Het gebruik van bijvoorbeeld Cu-ligand complexen kan de additie van organozinkverbindingen katalyseren. In de groep van Feringa is hier veel werk aan gedaan!

Berichten: 137

Re: syntheseprobleem, wie helpt?

jorgensw schreef: Misschien werkt MeMgBr, deze is zeker reactiever dan MeMgCl.

Verder worden organoaluminium verbindingen ook weleens gebruikt voor het introduceren van alkylgroepen. Ik weet zo niet of dat dit werkt in dit geval.

Het gebruik van bijvoorbeeld Cu-ligand complexen kan de additie van organozinkverbindingen katalyseren. In de groep van Feringa is hier veel werk aan gedaan!
Eerst maar s zien wat er uit deze reactie komt. Het lijkt in ieder geval hoopgevend. Ik heb bewust voor MegMgCl gekozen omdat MeLi een proton van de bruggende methyl plukt. Je wilt dus een minder reagent wat dit niet doet en als je niet weet wat werkt kan je beter op safe beginnen :)

Maar ik hoop natuurlijk dat dit allemaal niet nodig is en dat mooie cupraat gewoon werkt Afbeelding

Berichten: 137

Re: syntheseprobleem, wie helpt?

Vanmorgen kort op het lab geweest om alleen even snel een GC'tje te nemen van het reactiemengsel. Na 20 uur 68% conversie waarvan ~95% naar het juiste product 8-) Lijkt dus goed te werken, nu maar hopen dat die 5% komt van een zijreactie en niet van decompositie van het product in oplossing want hij moet nog tot maandag :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: syntheseprobleem, wie helpt?

Dat klinkt hoopgevend. Hoe heb je trouwens het cupraat gemaakt?

Berichten: 137

Re: syntheseprobleem, wie helpt?

Het GC/MS ziet er goed uit :D . Deze maar s opwerken en dan als dit goed werkt een grote batch maken

Het cupraat heb ik gemaakt door een suspensie van CuI in ether te koelen naar -60 en daar langzaam 2 eq MeLi 1,6M in ether aan toegedruppeld. Dit een half uurtje laten roeren bij -50 geeft een mooie gele oplossing van het cupraat.

Berichten: 137

Re: syntheseprobleem, wie helpt?

Inmiddels de reactie op grote schaal gedaan en 5 gram (90% yield hehe) van het product gemaakt. Het is alleen nog niet helemaal zuiver en heb op hele kleine schaal gekolomd met zowel alox als silica en geprobeerd te kugelruhren met oliepomp.

Bij het kolommen gaat het flink kapot en bij het kugelruhren moet ik naar 150 graden voor er wat overkomt. Er gaat dan methaan uit en krijg deels het oorspronkele fulveen weer terug.

Het product is een mengsel van 2 isomeren (niet erg, als ik de zaak weer deprotoneer gaat dat netjes naar 1 verbinding).

Het NMR spectrum: klik

Adobe Acrobat laat het spectrum op z'n kant zien, dit kan je draaien bij view => rotate view => counterclockwise (of Shift+Crtl+minus)

Heeft iemand nog ideeen wat ik zou kunnen proberen om het te zuiveren? Kristalliseren werkt waarschijnlijk ook niet, het is een stroperige olie die in de vriezer alleen maar stroperiger wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: syntheseprobleem, wie helpt?

Je zou kunnen kolommen over Florisil in plaats van silica of alox. Dat is minder reactief.

Berichten: 137

Re: syntheseprobleem, wie helpt?

Je zou kunnen kolommen over Florisil in plaats van silica of alox. Dat is minder reactief.
Check! Dat ga ik eens proberen.

Zijn er ook TLC plaatjes van? Als ik een TLC neem op silica / alox zie je duidelijk 2 vlekken, geeft dus aan dat het kapot gaat :) Even een Florisil TLC'tje nemen is heel wat minder werk en kost me veel minder verbinding dan een complete kolom

Reageer