zuurindicator zonder water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

zuurindicator zonder water

Ik zoek een zuur indicator welke kleine hoeveelheden HCL kan aan welke zich bevinden op een metalen plaat kan aantonen.

De indicator moet kunnen worden verneveld en mag geen H2o bevatten

groet

raymond

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: zuurindicator zonder water

Er is hier eerder een discussie geweest over zuur zonder water. Het is niet zo makkelijk om te definieren wat je dan precies wilt meten.

Wat jij wilt aantonen is het molecuul HCl, want de splitsing en de "zure" werking vinden eigenlijk alleen in een oplosmiddel plaats. Waarom zit dat molecuul op het metaaloppervlak? Weet je zeker dat het niet reageert met het metaal? Bovendien is HCl een gas. Blijft het echt aan het oppervlak zitten?

Berichten: 5

Re: zuurindicator zonder water

rwwh schreef: Er is hier eerder een discussie geweest over zuur zonder water. Het is niet zo makkelijk om te definieren wat je dan precies wilt meten.

Wat jij wilt aantonen is het molecuul HCl, want de splitsing en de "zure" werking vinden eigenlijk alleen in een oplosmiddel plaats. Waarom zit dat molecuul op het metaaloppervlak? Weet je zeker dat het niet reageert met het metaal? Bovendien is HCl een gas. Blijft het echt aan het oppervlak zitten?
Het metaal word met een beitsproces geschoond van oxide. Met behulp van een spoelsectie wordt het hcl van het metaal af gespoeld Soms werkt de spoelsectie niet geheel goed en blijft een deel van het HCL zitten, Nu wordt er getest door het materiaal 4 uur te laten staan en dan te bekijken resultaat is dan roest. Echter deze test werkt te langzaam dus ik ben opzoek naar een sneller test. Er mag in de indicator geen water voorkomen omdat het materiaal dan alsnog gaat roesten.

Berichten: 873

Re: zuurindicator zonder water

Ik begrijp dat je roest verwijderd van een metalen plaat en dat daar o.a. zoutzuur bij wordt gebruikt. Corrigeer me als ik het mis heb.

Dat afspoelen, wordt dat met water gedaan?

Wordt de metalen plaat daarna droog geblazen?

Ik weet niet of het mogelijk is maar misschien kun je wat vocht van de plaat halen en daarmee testen of er nog (zout)zuur aanwezig is.

Berichten: 5

Re: zuurindicator zonder water

drune134 schreef: Ik begrijp dat je roest verwijderd van een metalen plaat en dat daar o.a. zoutzuur bij wordt gebruikt. Corrigeer me als ik het mis heb.

Dat afspoelen, wordt dat met water gedaan?

Wordt de metalen plaat daarna droog geblazen?

Ik weet niet of het mogelijk is maar misschien kun je wat vocht van de plaat halen en daarmee testen of er nog (zout)zuur aanwezig is.
plaat materiaal wordt gespoeld met demiwater met behulp van een cascadesysteem waar in de laatste 2 punten schoon demiwater wordt toegevoegd. daarna wordt het materiaal met grote blowers droog geblazen. In het cascade systeem staat wel een meting of het water in de laatste spoelsectie niet zuur is dit geeft aan dat er doorslag is door bv verkeerde afstelling van de spoeiers. Het kan echter nog steeds zo zijn dat kleine hoeveelheden zuur achter blijft op het plaat materiaal. Het materiaal is dus voor het oog geheel droog. Door dat de hoeveelheid zuur erg klein is verloopt de reactie traag met als gevolg dat het wel 3 uur duurt voordat er klein spatvlekken onstaan met roestvorming. Een snellere methode om dit zichtbaar te maken is dus zeer wenselijk

hopelijk kan iemand hiermee helpen

groet

raymond

Re: zuurindicator zonder water

Het zal een probleem blijven om te garanderen dat de hele plaat vrij is van zuur als locaal kunt testen op zuur.

Is het geen optie in de spoelfase een stap in te lassen met een zuur neutraliserende oplossing zoals een verdunde carbonaatoplossing?

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: zuurindicator zonder water

Eigenlijk dacht ik aan Broomkresolgroen opgelost in methanol.........paars=zuur groen = Basisch tot neutraal.

Als je de oplossing juist groen maakt met een beetje soda-oplossing moet je zuur kunnen aantonen.

Afspoelen zou daarna met methanol of isopropanol kunnen, zonder dat je werkstuk onmiddellijk gaat roesten.

Berichten: 5

Re: zuurindicator zonder water

Gerard schreef: Het zal een probleem blijven om te garanderen dat de hele plaat vrij is van zuur als locaal kunt testen op zuur.

Is het geen optie in de spoelfase een stap in te lassen met een zuur neutraliserende oplossing zoals een verdunde carbonaatoplossing?
gezien de grote hoeveelheden plaat materiaal ongeveer 240 km van 1400mm breed lijkt dit niet geheel een haalbare oplossing

Berichten: 5

Re: zuurindicator zonder water

opajuup schreef: Eigenlijk dacht ik aan Broomkresolgroen opgelost in methanol.........paars=zuur groen = Basisch tot neutraal.

Als je de oplossing juist groen maakt met een beetje soda-oplossing moet je zuur kunnen aantonen.

Afspoelen zou daarna met methanol of isopropanol kunnen, zonder dat je werkstuk onmiddellijk gaat roesten.
levert de Broomkresolgroen opgelost in methanol evengoed roestvorming op indien het materiaal met een conserveringsolie wordt afgedekt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: zuurindicator zonder water

spoelen met zoutzuur? dat kan je teminste laten verdampen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: zuurindicator zonder water

Is spoelen met een zeer verdunde oplossing van Natriumnitriet misschien een remedie om het roesten tegen te gaan?? In de jaren 60 !! werkte ik op het laboratorium in een verzinkerij en daar werd dat gedaan.....

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: zuurindicator zonder water

Kijk eens of dit iets voor je is? http://www.freepatentsonline.com/3779818.html

Reageer