[scheikunde] Azijnzuurevenwicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] Azijnzuurevenwicht

Hoi!

Ik had een vraagje ik heb azijnzuur getitreerd (25 ml azijnzuur en 125 ml gedestileerd water toegevoegd) met natronloog van 0,1010 M,

ik moest telkens ongeveer 2 ml natronloog toevoegen en dan de pH meten en aan de hand daarvan een titratiecurve maken

Zo heb ik met behulp van de afgeleide het equivalentiepunt bepaald en deze lag op een pH van 8,72 (erg hoog) met een verbruik natronloog van 25,5 ml.

Nou moet ik in deze verkregen curve een schets maken in een andere kleur hoe die zou verlopen wanneer ik bij 25 ml azijnzuur niet 125 ml water zou hebben gedaan maar 975 ml water (zodat ik 1 liter oplossing in totaal heb i.p.v. 150 ml in totaal)

Maar ik snap niet echt wat ik moet doen 8-[

moet ik de lijn dan iets boven de oorspronkelijke lijn tekenen of zijn er toch punten waar ze elkaar raken? Of wordt de pH juist lager? (Lijkt me niet maar ik weet het echt niet)

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: [scheikunde] Azijnzuurevenwicht

Je zou een nieuw set data kunnen maken waarin je het verschil verwerkt met het water en dan de nieuwe curve te laten tekenen door excel.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Azijnzuurevenwicht

Je weet nu hoe de concentratie azijnzuur was in die 25 ml, bepaald en verrekend uit die 150 ml, die kun je dus omrekenen naar hoe de concentratie van die 25 ml in die totaalhoeveelheid van 1 liter zal zijn. De concentratie zal dan lager liggen. En dat zal een significant effect op de lijn hebben. Laat ze maar eens in dezelfde grafiek tekenen, als je het verrekend hebt. :)

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Azijnzuurevenwicht

Oh ik dacht namelijk dat ik het niet helemaal hoefde te berekenen, omdat het een schets is . Maar dat moet dus wel?

want ik kan de proef sowieso niet met de nieuwe concentratie uit voeren

we hebben namelijk alleen de proef uitgevoerd met 25 ml zuur in 150 ml en niet

een proef met de 25 ml zuur in 1 liter vandaar

Maar berekenen kan denk ik wel dan doe ik gewoon de hele berekening eromheen hetzelfde en alleen i.p.v. gedeeld door 150x10^-3, 1000x10^-3 of is het

al goed als ik de lijn alleen al hoger tegen maar zorg dat het equivalentiepunt wel op hetzelfde verbruik natronloog ligt (aangezien we evenveel ml zuur moeten neutraliseren) of is dat verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Azijnzuurevenwicht

charlotte140 schreef: Oh ik dacht namelijk dat ik het niet helemaal hoefde te berekenen, omdat het een schets is . Maar dat moet dus wel?

want ik kan de proef sowieso niet met de nieuwe concentratie uit voeren

we hebben namelijk alleen de proef uitgevoerd met 25 ml zuur in 150 ml en niet

een proef met de 25 ml zuur in 1 liter vandaar

Maar berekenen kan denk ik wel dan doe ik gewoon de hele berekening eromheen hetzelfde en alleen i.p.v. gedeeld door 150x10^-3, 1000x10^-3 of is het

al goed als ik de lijn alleen al hoger tegen maar zorg dat het equivalentiepunt wel op hetzelfde verbruik natronloog ligt (aangezien we evenveel ml zuur moeten neutraliseren) of is dat verkeerd?
Het aantal ml zuur is in dit geval gewoon 1 liter. Het aantal MOL zuur blijft gelijk, en daarom zal het eq. punt op hetzelfde niveau liggen. Het volume reken je in de berekening namelijk tegen elkaar weg. Om die reden hoef je bij een liter dus nooit door het volume te delen omdat je eigenlijk deelt door 1. De lijn zal door de verlaagde concentratie een stuk vlakker lopen.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Azijnzuurevenwicht

Oké ik denk dat ik de schets nu wel kan maken!

Hartstikke bedankt!

Reageer