Hetrogeen zuur-katalysator, biodiesel productie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Hetrogeen zuur-katalysator, biodiesel productie

Ik zit in het 2e jaar van de HBO opleiding Chemische Technologie. Ik heb met mijn projectgroep de opdracht gekregen om een fabrieksvoorontwerp te maken voor de productie van biodiesel uit afgewerkte plantaardige oliën. Dit houdt in dat we gebruikte oliën als grondstof hebben, denk aan gebruikt frituurvet.

Het proces flow diagram wat ik heb gemaakt:

http://img293.imageshack.us/my.php?image=h...sacidcatzp7.gif

In de reactor vindt een transestrificatie plaats van triglyceriden (oliën) met overmaat aan methanol o.i.v. tin(II)oxide. Veel vaker wordt NaOH als katalysator voor de productie van biodiesel gebruikt, maar omdat in afgewerkte oliën vrije vetzuren zitten kunnen wij geen base gebruiken. NaOH met vrijevetzuren kan natriumzepen vormen en KOH kaliumzepen. Deze bijproducten zijn zeer ongewenst in het proces.

In onze boeken wordt dit proces beschreven als "Heterogeneous acid-catalyzed process". Ook in onze opdracht is aangegeven dat we "het zure proces" moeten toepassen. Maar het is voor mij onduidelijk waarom tin(II)oxide zuur zou zijn. Het enigste wat zuur is in dit proces, zijn de vrije vetzuren in de afgewerkte plantaardige oliën.

Mijn vraag is dus: Wie kan mij vertellen wat nou zuur is aan tin(II)oxide in dit proces?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Hetrogeen zuur-katalysator, biodiesel productie

Tinoxide kan volgens mij kristalwater opnemen. Dit kristalwater kan door het stabiliserend effect van het tinoxide zure protonen afstaan. Op die manier kan ook een oplossing van koperionen zuur zijn.

Berichten: 3

Re: Hetrogeen zuur-katalysator, biodiesel productie

Dan moet er wel kristallen aanwezig zijn. Er wordt niet aangegeven dat er water in de olie zit. Waarschijnlijk zit er in de afgewerkte oliën wel een klein beetje water anders vormen er geen vrije vetzuren.

Misschien moet ik een tweede vraag stellen:

Beïnvloeden de vrij vetzuren (alkaanzuren) de (transestrificatie-)reactie?

Reageer