[scheikunde] Jodometrische bepaling van kaliumpermanganaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

[scheikunde] Jodometrische bepaling van kaliumpermanganaat

Hallo, ik ben al de hele tijd bezig met het maken van een verslag voor Jodometrische bepaling van kaliumpermanganaat. We moeten daar een verslag voor schrijven (op v5).

Ze stellen dan de volgende vraag: Het is een beetje vreemd dat we een gekleurde stof, kaliumpermanganaat, eerst omzetten in jood en vervolgens het jood gaan titreren. Logischer lijkt het om het kaliumpermanganaat direct te titreren. We zullen hier wel een goed reden om het niet op deze manier te doen. Welke reden zou dat zijn?

Nou begrijp ik hier helemaal niks van, ik dacht net dat ik alles van indirecte titratie begreep en dan krijg je zo'n vraag,,,

Kan iemand mij helpen, alleen al om mij op gang te helpen?

Dit was wat ik een beetje had als uitwerking:

Je kunt permanganaat nergens mee laten reageren zodat het omslagpunt duidelijk zichtbaar wordt doordat het kleurloos wordt indien alle permanganaat is gereageerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Jodometrische bepaling van kaliumpermanganaat

Vind jij een omslag van kleur naar kleurloos erg duidelijk? Ik niet :) . Dus jouw redenering klopt wel. Het omslagpunt is namelijk heel erg belangrijk en die wil je dus zo scherp mogelijk hebben.

Het is een beetje vreemd dat we een gekleurde stof, kaliumpermanganaat, eerst omzetten in jood en vervolgens het jood gaan titreren.

Daar struikel ik trouwens over. Het is een titratie, geen kernfysica.

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Jodometrische bepaling van kaliumpermanganaat

huh?

Vind jij een omslag van kleur naar kleurloos erg duidelijk?

dat is juist de bedoeling, we moesten kaliumpermanganaat oplossen in water, vervolgens 25 mL gepipetteerd in een erlenmeyer van 250 mL, met automaat zwavelzuur toegevoegd, en dan nog een royale schep kaliumjodide. Dan hebben we een een bruine oplossing , die we titreren met natriumthiosulfaat, tot lichtgeel. Dan moesten we stijfselwater toevoegen, de oplossing werd blauw, vervolgens moesten we tot kleurloos titreren....

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Jodometrische bepaling van kaliumpermanganaat

Ja ok, maar kaliumpermanganaat is niet zo scherp in die omslag, die jood + thiosulfaat combo juist wel.

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Jodometrische bepaling van kaliumpermanganaat

aah oke, het licht gaat branden :D

ik begrijp het, heel erg bedankt.

Berichten: 1

Re: [scheikunde] Jodometrische bepaling van kaliumpermanganaat

Nou hebben wij het toevallig ook over deze titratie, en staat er bij ons een hele inleiding waarom het zo is.

Bij zuur-basetitraties dan kun je een eindpunt vaststellen met een geschikte indicator omdat de pH veranderd. Maar een redoxtitratie heeft niets met een veranderde pH te maken. Om een reductor te titreren moet je dat met een sterke oxidator met een opvallende kleur doen.. in dit geval KMnO4. Een indicator is niet nodig. Maar wanneer we een oxidator willen titreren, hebben we geen gekleurde reductor voorhanden. En daarvoor hebben we een truc nodig om toch een omslagpunt te kunnen waarnemen.

Daardoor maken we een omweg om de titratie te kunnen bepalen.

Dus je antwoord was gedeeltelijk juist.

x

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Jodometrische bepaling van kaliumpermanganaat

... wordt ons na 2 jaar bekend gemaakt ;)

Reageer