Analyse in plating industrie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Analyse in plating industrie

Hallo,

Zijn er hier mensen uit de plating/ galvano industrie die info hebben over de analyse van brightener en suppressor in een plating bad?

Ik zou graag een goed boek hebben dat de CVS techniek uitlegt, en hoe het zit met de calibratie technieken als dilution titration (DT) en lineair approximation technique...

Bedankt.

Berichten: 1.379

Re: Analyse in plating industrie

Ik denk niet dat U een boek zult vinden waarin al deze analyses precies beschreven worden. De toeleveranciers van galvano houden hun know-how zoveel mogelijk geheim en analyseren zelf, tegen betaling, de electrolieten van hun afnemers. Dat is alleen rendabel als er in de galvanische werkplaats iedere dag wordt gewerkt en de electrolieten onderhouden worden.

Als dat niet gebeurt krijg je korstvorming door indamping, vervuiling en corrosie, na enige tijd.

Kun U iets melden over de vorm van Uw te behandelen voorwerp(en)? Als het om een eenmalige behandeling gaat (verkoperen en/of vernikkelen) kunt U het eventueel zelf doen in een glazen aquariumbak van een a twee liter. Als U meldt wat U wilt kan ik U wel iets melden over de eventuele glansmiddelen (brighteners) en het spreidend vermogen van het proces.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 6

Re: Analyse in plating industrie

Alro is een bedrijf dat deze bewerkingen doet, je kan wel wat op hun website terugvinden. verzorgen allerlei auto onderdelen voor alle merken.

Ze behandelen eerst alles met fluor om nadien door een galvanisch bad te halen en te bakken. (om een mooi glad resultaat te verkrijgen)

Als je hier een boek over vindt ben ook ik hierin geinteresseerd! :)

;)

greetz

Berichten: 1.379

Re: Analyse in plating industrie

Ankersmid schreef:Alro is een bedrijf dat deze bewerkingen doet, je kan wel wat op hun website terugvinden. verzorgen allerlei auto onderdelen voor alle merken.

Ze behandelen eerst alles met fluor om nadien door een galvanisch bad te halen en te bakken. (om een mooi glad resultaat te verkrijgen) 
Ik heb wat zitten surfen op ALRO in Belgie maar ben er niet wijzer van geworden. Ik weet niet wat ik mij bij een behandeling met fluor ( F2 ??) moet voorstellen.

En ik begrijp evenmin wat door een galvanisch bad halen en bakken is. Gaat dit over een galvanotechnische metaalafscheidng of mogelijk over de afscheiding van een electoforetische lak die nadien nog gemoffeld ("gebakken") moet worden?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 6

Re: Analyse in plating industrie

sorry, had je vraag niet goed begrepen... :oops:

maar kijk hier eens:

http://www.solid-state.com/display_article...r-interconnects

legt al een heleboel uit...

Een boek dat je misschien zou kunnen verderhelpen: R. Haak, C. Ogden, D. Tench, "Cyclic Voltammetric Stripping Analysis of Acid Copper Sulfate Plating Baths, Part 1: Polyether-Sulfide-Based Additives," Plat. & Surf. Fin., April 1981.

Berichten: 1.379

Re: Analyse in plating industrie

Ik weet wat CVS (cyclovoltammetric scanning) is maar ik betwijfel of dit wel geschikt is voor de kwantitatieve analyse van een platingoplossing. Zowel bij brighteners als suppressors betreft het organische stoffen met een polaire groep die slechts beperkt in water oplosbaar zijn. Ik denk aan extraheren met een organisch oplosmiddel als eerste stap voor de badanalyse. Maar in dit extract is CVS al onmogelijk geworden omdat het geen electrolietoplossing meer is.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer