Wetenschapper raakt contact met de buitenwereld kw

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 137

Wetenschapper raakt contact met de buitenwereld kw

Wetenschapper raakt contact met de buitenwereld kwijt

De vermaarde rechtsfilosoof, informatiedeskundige en neurochemicus Arno Donker heeft sinds vorige week zijn vermogen om in begrijpelijk Nederlands te praten verloren. Het verlies is onomkeerbaar. Doktoren spreken van een "tragische zaak". Zelf zegt prof.dr.ir. Donker M.Phil. dat "de institutionele kant van de narratieve medaille, ceteris paribus, significante ontwikkelingen heeft getoond".

Herman de Raad van het Slotervaartziekenhuis is spraakdeskundige. Volgens hem krijgen beroepswetenschappers vaker te maken met dit soort spraakproblemen. "Een geval dat mij nog helder voor de geest staat, is dat van professor Meijnders."aldus De Raad. "Een bijzonder vriendelijke man, maar volkomen onbegrijpelijk. Zo zei hij eens: "Omgevingsfactoren vereisen een door menselijk handelen van iemand anders dan mijzelf geïndiceerde cafeïnetoevoer, in een tijdsspanne die zich vanuit het heden voortzet tot enkele honderden seconden de toekomst in." Hij bedoelde dat hij een kopje koffie wilde.”

Toch was met Meijnders op een zeer basaal niveau nog wel te communiceren, vertelt De Raad. "Dat is met Donker helaas anders"verzucht de arts. Hij vertelt hoe hij met behulp van een encyclopedie probeerde om de wetenschapper mee te krijgen voor een korte wandeling in het park. "In het begin had ik nog hoop. Hij leek positief te reageren toen ik hem vroeg of hij door middel van een gezamenlijke bewegingsvector een tijdelijke ruimtetijdvervorming wilde veroorzaken door onze subject/object relatie dialectisch vorm te geven op een chlorofyl-intense plek aan de oostkant van ons post-existentialistisch samenlevingsverband. Hij pakte zijn jas zelfs van de kapstok."Al snel ging het echter fout. "Hij legde zijn jas weer neer en stelde voor om non-parametrische markov-modellen te fitten op causaal asymmetrische hysterese systemen. Toen wist ik dat ik van voren af aan kon beginnen. Een tragische zaak.”

Professor Donker beweert dat hem geen blaam treft. "Het voorstel hield in dat we allosterische activatiepatronen a priori domeinspecifiek zouden modelleren, zonder daarbij rekening te houden met de Duhem-Quine dolk voor abductie-inferenties! Dat vind ik ronduit kwetsend."Hieraan voegde de wetenschapper nog toe: "Dergelijke discoursen vereisen een contentanalyse in een met zorg geselecteerd corpus, gebaseerd op de-autonomisatie van de speech-act en een grondige herdefiniëring van de veldspecifieke habitus. Eigenlijk heel simpel. Ik zal hier binnenkort eens een toegankelijk artikel over publiceren.”

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Wetenschapper raakt contact met de buitenwereld kw

Maw, iemand die een hele encyclopedie uit zijn hoofd kent en daar trots op is, is ineens abnormaal? Ik vind dat juist schitterend :D

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Wetenschapper raakt contact met de buitenwereld kw

Mee eens FsWd, zo iemand moet je ook wat credits gunnen. Toch vraag ik me af wat men begrijpelijk Nederlands noemt. Staat nergens een limiet voor het aantal mensen op de 16 miljoen die hem moeten kunnen begrijpen.....

Edit: even de spelfouten eruit gehaalt (denk dat ik ze allemaal wel heb) op aanraden van Marianne

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Wetenschapper raakt contact met de buitenwereld kw

Toch vraag ik me af watmen berijpelijk Nederlands noemt. Staat nergens een limiet voor het aantal mensen op de 16 miljoen die hem moeten kunnen begrijpen.....
Jij bent anders ook al aardig onderweg, Sam...

Ik begrijp niet wat je met berijpelijk Nederlands bedoelt, zeker niet als het hier ook nog eens om een persoon gaat. :P

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Wetenschapper raakt contact met de buitenwereld kw

Sorry :oops: veel te gehaast getypt en ondertussen afgeleid door collega's. Zal voortaan wat beter op mijn spelling letten.

Berichten: 195

Re: Wetenschapper raakt contact met de buitenwereld kw

Edit: even de spelfouten eruit gehaalt (denk dat ik ze allemaal wel heb) op aanraden van Marianne
Flauw he... Tja, vrijdagmiddag he.... 8-[

Berichten: 915

Re: Wetenschapper raakt contact met de buitenwereld kw

Staat nergens een limiet voor het aantal mensen op de 16 miljoen die hem moeten kunnen begrijpen.....
Vanaf nu is het officieel, wij (6 miljoen Vlamingen) moeten niet meer in staat zijn jullie te verstaan. (Dank :) )

:eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Wetenschapper raakt contact met de buitenwereld kw

Weet je zeker dat dit niet andersom is? Dat wij als Nederlanders de Vlamingen niet meer verstaan?

Reageer