Waterballen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 30

Waterballen

hey iedereen,

Ik kreeg vandaag dit filmpje: Filmpje

Dus hij maakt van "water" balletjes...

Ik ga het denk ik ook maar is proberen dus zou iemand me ff kunnen zeggen of k het goed heb...?

Het boodschappenlijstje is dus:

- bakpoeder

- (huis, tuin en keuken) azijn

- Calcium bicarbonaat (waar haal je dit vandaan?)

- iodized salt (is dit gewoon zout met jood, zoals jozo zout?)

Zou dit eigenlijk wel kunnen en kan iemand het misschien ook uitleggen wat er gebeurd?

alvast bedankt,

JvE

Berichten: 915

Re: Waterballen

JvE schreef: - Calcium bicarbonaat (waar haal je dit vandaan?)

- iodized salt (is dit gewoon zout met jood, zoals jozo zout?)
-Bakpoeder en

-Keukenzout met NaCl en NaI, ja JOZO en dergelijken dus.

Berichten: 66

Re: Waterballen

Hetgeen gebeurd is vrij simpel. Men laat carbonaat ionen (CO32-) wegreageren met acijn (een zuur). Vervolgens neemt men een paar onzinnige stappen, om het interessant te laten lijken.

Uiteindelijk mikt de maker van het filmpje een paar knikkers in de vloeistof. Deze knikkers (of plastic balletjes) zien er bijna hetzelfde uit, als ze onder de vloeistof staan (de vloeistof word ook niet van opzij gefilmd, alleen maar van schuinboven). Na het toevoegen van de knikkers word de camera weer aangezet, en lijkt het alsof men kan toveren.

In één woord samengevat: BULLSHIT!!!

- Edit: foutje in de ionlading :cry: (hoe kan ik dit fout doen...) -

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Waterballen

Het oppervlak tussen twee transparante materialen is alleen te zien als de brekingsindex verschilt. Als je knikkers in een oplossing gooit en je zorgt ervoor dat de brekingsindex van de oplossing en het glas hetzelfde is, dan zie je ze niet meer.

Ik denk niet dat er achter dit experiment meer te vinden is. Ze zeggen aan het eind van het filmpje "dit effect kun je op heel veel manieren bereiken".

Reageer