indicator verdwijnt met extraheren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 78

indicator verdwijnt met extraheren

Hallo!

Ik heb een vraag over polariteit en oplossen.

Ik aan het extraheren met een ether/water extractie, waar bij de waterlaag methyloranje was toegevoegd. Na de 2e extractie was deze methyloranje voor een groot deel weg uit de waterlaag.

Nu weet ik dat ether en water voor een klein deel met elkaar mengen, en weet ik dat methyloranje indicator meestal op waterbasis is, dus dat het oplost in water (zonder dat de structuur verandert).

Mijn extractie voer ik als volgt uit: Ik los monster op in ether, voeg water toe en schud. Hierna pipetteer ik de etherlaag af en voeg opnieuw ether toe. Dit omdat het monster wat ik extraheer vuil bevat en na enkele extracties is de waterlaag helder waardoor de indicator goed te zien is.

Hoe zit dat nou met het verdwijnen van de methyloranje? Lost de methyloranje op in de etherlaag? Of in het water wat gemengd is met de etherlaag? Dit is echter zo'n kleine hoeveelheid dat de indicator toch niet zo snel eruit zou moeten gaan?

Het gaat hierbij om een volume van 4ml ether en 2ml water.

Bij voorbaat dank voor de uitleg/verduidelijking!

Berichten: 216

Re: indicator verdwijnt met extraheren

Methyl oranje is vrij hydrofoob, het is dus vrijwel zeker in je ether gaan zitten.

Kijk maar naar de structuur.

Zeker in basische omstandigheden is hij hydrofoob vanwege de dimethylamine groep.

Berichten: 78

Re: indicator verdwijnt met extraheren

Ik had vergeten te zeggen dat ik daarna de extractie opnieuw had gedaan met inplaats van ether te gebruiken had ik heptaan gebruikt. Bij deze extractie scheidde de lagen heel goed, en bleef de indicator goed in de waterlaag! Heeft dit iets met de polariteit te maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: indicator verdwijnt met extraheren

Uiteraard.

Polariteit is een relatief begrip. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld benzeen en octaan beide apolair zijn tegenover ethanol en water. Benzeen is echter polairder dan octaan en ethanol is apolairder dan water.

Berichten: 78

Re: indicator verdwijnt met extraheren

Ja oké, maar ik bedoel het feit dat de methyloranje wel in de ether maar niet in de heptaan gaat zitten bij extractie.

En bij de bereiding van methyloranje indicator los je het ook op in water.

Dus de reden dat dit gebeurt heeft alleen te maken met polariteit?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: indicator verdwijnt met extraheren

Nog een leukere: moet je het eens uitschudden met zuur water. Dan zit je alles weer in de waterlaag :)

Berichten: 78

Re: indicator verdwijnt met extraheren

Aha! Grappig, in zuur milieu heeft methyloranje een positieve kant en een negatieve kant. Dat maakt m polairder en gaat ie richting polair oplosmiddel. Haha :P

Bedankt voor jullie reacties het is me nu duidelijk. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: indicator verdwijnt met extraheren

Precies je snapt het. Omdat het een ion wordt, heeft het zelfs een zeer grote lading, en dat wil natuurlijk het water in. Ether is redelijk polair vanwege de zuurstof die in een ethermolecuul zit, daarom voelt MO zich daar ook in thuis als het niet geladen is. Heptaan is een ander verhaal: dat is zo apolair als maar zijn kan.

Zo zit een bepaalde organische scheidingsmethode ook in elkaar:

Stel je verontreiniging en je product lossen allebei op in een apolair oplosmiddel, maar eentje kan een proton accepteren. Dus je mikt er zuur water bij (of basisch als het een proton kan doneren), en je product danwel verontreiniging gaat in de waterlaag zitten, en je product is gezuiverd :)

Berichten: 78

Re: indicator verdwijnt met extraheren

Ja, hoewel ik ether er echt niet zo polair uit vind zien, 't is een rechte keten toch? C-C-O-C-C

Het is dan wel de bedoeling om te bepalen of er minerale zuren in de olie zitten, dus kan ik moeilijk al een zure wateroplossing gebruiken, want dan slaat de kleur van de methyl oranje al om :P

Reageer