bacteriele besmetting bij groei mycelium

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

bacteriele besmetting bij groei mycelium

Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig met het proberen van paddestoelen te kweken (zowel eetbare als de hogere sferen varianten :D )

Nu word ik keer op keer met hetzelfde probleem geconfronteerd. Contaminatie van mijn voedingsbodem door een beige achtige bacterie :x .

Ik heb eerst een tiental petrischalen geent met sporen op een aardappel-dextrose-gist agar.

Uiteindelijk had ik drie platen over die niet besmet waren en waar het paddestoel mycelium de volledige petriplaat heeft overgroeid. (wat uiteraard de bedoeling is) :oops:

Om echter een grotere hoeveelheid mycelium te hebben, om daarna te kunnen overenten op graan, heb ik geprobeerd van dit bestaande mycelium terug over te enten op nieuwe platen.

De platen zijn goed gesteriliseerd, want ik heb als test een ongeente plaat mee geïncubeerd en daar krijg ik geen bacteriegroei.

Het probleem is dus dat ik waarschijnlijk contaminatie krijg met het overzetten. Hoewel ik dit zo steriel mogelijk probeer te doen. In een afgesloten kastje, met gladde wanden, die op voorhand worden behandeld met dettol, een mesje dat ik elke maal volledig uitgloei.

De enige factor waar ik geen controle over heb, is de lucht. (En ik vermoed dus, dat de korte moment van het overenten, toch genoeg is om een contaminatie te krijgen vanuit de lucht). Hoewel ik andere oorzaken ook niet kan uitsluiten natuurlijk.

En aangezien ik (helaas) niet over een steriel microbiologisch labo beschik zoek ik daar dus een ander oplossing voor.

Ik heb onder andere gelezen dat een uv lamp selectief het dna van bacterien zou kunnen afbreken, en niet dat van schimmels (paddestoelmycelium), maar na wat googlen vond ik alleen maar lampen die een volledige sterilisatie voorop stellen.

Wat dus niet de bedoeling is. Dan zou het een uv lamp moeten zijn die een bactericide werking heeft, maar geen fungicide. (welke golflengte ??? 8-[ )

Een ander optie zou zijn dat ik aan mijn voedingsbodem een additief zou kunnen toevoegen waardoor de bacteriegroei verhinderd word, zonder dat het mycelium daar last van heeft.

Dus, ik ben op zoek naar een additief, methode, techniek, of wat dan ook, liefst niet te duur, die het me mogelijk maakt van te zorgen dat ik geen bacterie groei krijg op mijn voedingsbodem terwijl de groei van het mycelium ongehinderd kan verlopen.

Alle mogelijke info, links, opmerkingen zijn meer dan welkom.

Bedankt op voorhand

Berichten: 254

Re: bacteriele besmetting bij groei mycelium

chloramphenicol wordt vaak gebruikt om bacterie-groei tegen te gaan.

Maar zonder echt aseptisch te kunnen werken ga je nooit goede resultaten krijgen.

Trouwens dettol is niet goed om te ontsmetten, je gebruikt better ethanol.

En naast bacterien zit je nog met mijten...

Ik snap wel niet waarom je je paddestoelen op zo'n manier kweekt. Kan je niet beter bij een kweker paddestoelen gaan halen en daar mee verder kweken?

Berichten: 216

Re: bacteriele besmetting bij groei mycelium

Of je kunt de sporen meteen op je graan enten, je hebt wat meer sporen nodig, maar je slaat wel een stap over waar je contaminatie kunt krijgen.

Voor het goed steriliseren van graan dien je het 24 uur na de eerste sterilisatie nog een keer te steriliseren. Ik weet nu even niet meer hoe je het noemt, maar als bacteriën uitdrogen, zoals bij graan uit de winkel het geval is, vormen ze eiwitcapsels die weer verdwijnt als er water in de buurt is.

In deze ingekapselde en uitgedroogde vorm bestaat er kans dat ze het steriliseren overleven. Als ze echter weer water krijgen en het rijk alleen hebben contamineren ze binnen no-time de hele voedingsbodem. Daarom dus de 2e sterilisatie.

Ook 0,1% H2O2 kan helpen, hier hebben schimmels minder last van dan bacteriën. Alleen maar 0,1% H2O2 gebruiken kan ook, dan weet je zeker dat alle bacterien dood zijn, en het waterstofperoxide ontleed door de temperaturen bij het steriliseren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: bacteriele besmetting bij groei mycelium

Verder is azijn ook een optie, Schimmels kunnen groeien tot pH 2 en de meeste bacteriën waar jij last van hebt hebben een pH van 5 als onderste limiet.

na ontsmetten azijn gebruiken en de boel wat zuurder houden. Je hou dan wel minder vocht in je product dus je champignons kunnen wat kleiner uitvallen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer