Zuur in water en anders om

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Zuur in water en anders om

Hey daar,

Ik had een vraagje over zuur en water. We weten allemaal dat als je water bij zuur gooit, de temperatuur oploopt en dat er kans op spattend glaswerk is... maar waarom is het wel veilig om zuur bij water te voegen? Wat is daar precies anders aan? 8-[

Alvast bedankt,

Miezemuis :D

Berichten: 183

Re: Zuur in water en anders om

In principe is er geen verschil, bij beide komt er warmte vrij (in een grote hoeveelheid water wordt deze warmte snel gehomogeniseerd). Maar ik spat liever een druppel waarin 90% water en 10% zuur zit, dan 90%zuur met 10%water.

Berichten: 2.337

Re: Zuur in water en anders om

Dus met andere woorden: -Weinig zuur lost makkelijk op in veel water zonder veel warmte. (dus weinig of geen spatten)

-veel zuur lost op in weinig water waardoor heel veel warmte geproduceerd wordt en gaat spatten

Berichten: 840

Re: Zuur in water en anders om

We nemen even zwavelzuur als voorbeeld. Ik heb regelmatig salpeterzuur (65%) en zoutzuur (37%) verdund, en dit kan ook wel redelijk door water op zuur te doen, het zal dan heet worden maar niet spatten. Bij zwavelzuur is dit echter NIET het geval.

Het verdunnen zelf is exotherm. Dus in welke volgorde je het ook doet, er zal warmte vrij komen. Ik denk echter dat de redenatie van chemaniac en Belgjm niet correct zijn. Ik denk eerder dat het hem zit in de dichtheden van geconcentreerd zwavelzuur en water. Als jij geconcentreerd zwavelzuur in water schenkt, dan zal het zinken en vrijwel onmiddelijk een homogene oplossing vormen. Dan wordt de warmte dus verdeel over de hele vloeistof. Als je echter water op zwavelzuur schenkt, dan zal er gedurende een korte tijd een tweelagen-systeem ontstaan (water drijft op zwavelzuur). Alle warmte zal ontstaan op de grens tussen de twee lagen. Hierdoor zal plaatselijk erg veel warmte ontstaan, met koken en spatten als gevolg. Ik ben hier niet zeker van, het is mijn hypothese. Correct me if I'm wrong.

Dit zal dus ook moeten betekenen dat het dumpen van water in zwavelzuur in water nog minder gevaarlijk is dan voorzichtig toevoegen. Bij het laatste krijg je een minder goede menging.

Berichten: 2.337

Re: Zuur in water en anders om

Ja inderdaad je hebt gelijk. Die dichtheid speelt de grootste reden. Nu je het zegt schiet het me te binnen dat mijn leraar dit als hoofdreden opgaf.

(PS ik moet je e-mail nog beantwoorden :oops: )

Berichten: 9

Re: Zuur in water en anders om

Heel erg bedankt allemaal :D

Het heeft me zeer geholpen :) is wel grappig, er wordt altijd verteld dat je geen water bij zuur moet doen maar waarom,... tsjah dat is nooit echt duidelijk geworden ^___^

Nu wel ;) Super dankje wel :P

Berichten: 281

Re: Zuur in water en anders om

De verklaring van Jor klinkt inderdaad erg logisch. Ikzelf had min of meer geleerd dat wanneer je water toevoegd aan bijvoorbeeld zwavelzuur, al die protonen snel H3O+ willen vormen. Dat gaat dus gepaard met veel geweld.

Andersom is het zo dat je die protonen min of meer doseert met het rustig toevoegen van zwavelzuur in water.

Reageer