pH-waarde

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 25

pH-waarde

hallo mensen,

ik hep een vraag

zover ik weet toon je met pH-waarde de activiteit van H+ of OH- ionen aan...

een base is dus een stof die in water (H20) aanleiding geeft een OH- ion te vormen:

NaOH → Na+ + OH-

mijn vraag is dus...

alcoholen, (R-OH) zoals methanol CH3OH, zijn dat dan ook bases?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pH-waarde

Kan. Of iets zuur of basisch is is namelijk relatief. Ik kan bij methanol een stof doen die een nog hogere pKa heeft dan methanol, en daarom basischer is, die zal dus een proton van methanol snoepen.

Ik kan ethanol ook aanzuren zodat je CH3-CH2-OH2+ krijgt. Die kan dan water afsplitsen, een H van de CH3- afnemen en ik houd etheen over. Dit heet dehydratatie. Ethanol zal dan heel even als base reageren.

Berichten: 2.337

Re: pH-waarde

Om het anders uit te leggen.

De OH groepen in hydroxides bijvoorbeeld NaOH die zijn door middel van ionbindingen gebonden.

Bij alcoholen zijn deze covalent gebonden. Covalente bindingen worden niet gebroken wanneer de stof oplost in water (ze ioniseren niet).

Berichten: 252

Re: pH-waarde

De pH waarde is enkel gedefineerd in verdunde waterige oplossingen. Organische producten zijn zelden goed oplosbaar in water alhoewel dit voor metanol en etanol niet helemaal opgaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: pH-waarde

De pH waarde is enkel gedefineerd in verdunde waterige oplossingen.
Nee, dat is niet waar. pH is gedefiniëerd als -log [H+], en dat kan best ook in andere oplosmiddelen. Je moet er dan alleen aan wennen dat je de eenvoudige relaties van het waterevenwicht niet mag gebruiken.

Re: pH-waarde

Er is in 2005 al eens een topic geweest over waar uitgebereid over pH is gesproken.

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=4543&hl=

Berichten: 25

Re: pH-waarde

bedankt voor de info ;)

Berichten: 541

Re: pH-waarde

methanol is CH3OH

Berichten: 25

Re: pH-waarde

ja ik weet het xD, fout door het in de war halen van zuren en alcoholen, nog stommer :P

Berichten: 25

Re: pH-waarde

NaHSO4

natriumwaterstofsulfaat

dit is een zuur, het kan een H+ ion afstaan...

maar kan het in water opgelost ook niet aanleiding geven van een OH- ion

of is dit een hele domme vraag ?

........O

........=

Na-O-S-O-H

........=

........O

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pH-waarde

In een oplossing waarvan de pH groter is dan die van de pKa van zwavelzuur kan deze best volledig geprotoneerd worden. De pKa van hydroxide is weer groter dan die van bisulfaat. Er zal dus geen hydroxide ontstaan als je bisulfaat in water gooit.

In water zul je overigens nooit een S-O binding kunnen breken, noch dubbelgebonden waterstof [!] kunnen vinden. Schaaf je kennis over octetstructuren eens bij.

Berichten: 25

Re: pH-waarde

okej bedankt

ik zal us kijken naar octetstructuren,

ik hep zoals je ziet nog maar chemielevel 3, ik zit in de 4e klas van tvwo, ik hep dus nog nooit gehoord van pKa,

hep deze vraag dan ook gestart om hier verduidelijking over te krijgen

Berichten: 25

Re: pH-waarde

nog een andere vraag:

kan een waterstofcarbonaat-ion (HCO3-) reageren met water,

als dit kan, wat houdt je dan voor stof(fen) over???

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: pH-waarde

Waterstofcarbonaat kan zowel zuur als basisch met water reageren. Dus respectievelijk een H+ afstaan of er een bij krijgen.

Mag je zelf de stoffen verzinnen die daardoor ontstaan.

Berichten: 25

Re: pH-waarde

:P okej hartstikke bedankt :D

kan ik morgen mn leraar ff dissen :D

Reageer