[scheikunde] titreren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] titreren

Beste allemaal,

Ik moet voor sk1 de concentratie van OH- bepalen in de gefiltreerde oplossing van Cu(OH)2.

Cu(OH)2 (s) ↔Cu2+ (aq) + 2 OH- (aq)

x mol x mol 2x mol

Ks= [Cu2+] ∙ [OH-]2 = 1,6∙10-19 = 4x3

x = 3√(1,6∙10-19/4) = 3,4∙10-7 mol

Dit hebben we gedaan door 100ml kopernitraat bij 100ml natriumhydroxide te gooien en dit mengsel te filtreren. Van deze gefiltreerde oplossing hebben we 50ml gebruikt om een titratie mee uit te voeren en daar kwam uit dat we 16.4 ml HCL met een concentratie van 0.01 M bij moesten voegen op een omslag van blauw naar geel waar te nemen (broomkresolgroen).

Om nu de concentratie van OH- te bepalen hebben we gezegd:

16.4 ml ∙ 0.01 M = 50ml ∙ x M

x = [OH-] = 3.28∙10-3 M

Dit staat niet in verhouding met de x van de theoretische waarde (3,4∙10-7)

wat doe ik verkeerd?

alvast bedankt,

jaap

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh:Jaap, je mag elke vraag maar in 1 forum stellen. Ik heb je duplicaat weggegooid. Lees de forumregels nog eens door.

Denk je ook even aan het gebruiken van sub- en superscript in je tekst?</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] titreren

Kun je de reactievergelijkingen eens opschrijven? Vooral die van de synthese van koperhydroxide? En kun je aangeven wat de concentratie van de gebruikte oplossingen was?

Reageer