Hygroscopisch zout

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 254

Hygroscopisch zout

Beste forumgebruikers,

Ik ben op zoek naar een zout dat vergelijkbaar is met calciumchloride. Calciumchloride is sterk hygroscopisch en lost op in zijn aangetrokken vocht, maar is schadelijk voor de huid, ogen, enz. Vandaar ben ik op zoek naar een alternatief dat deze schadelijke eigenschappen niet heeft.

Het hoeft niet per se op te lossen, maar vervloeien mag ook.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Wim.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Hygroscopisch zout

Iets uit dit lijstje misschien?

Trouwens, lang niet gezien op het forum!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 216

Re: Hygroscopisch zout

Wat je zegt over de schadelijkheid van CaCl2 is natuurlijk niet helemaal onzin, maar je moet het relativeren. Een geconcentreerde oplossing van keukenzout is ongeveer net zo giftig/irriterend. Ik zie in het lijstje dat Beryllium postte in ieder geval niet zo snel een minder schadelijke stof.

Berichten: 2.337

Re: Hygroscopisch zout

Is het niet schadelijk enkel en alleen omdat het juist sterk hygroscopisch is?

Berichten: 1.379

Re: Hygroscopisch zout

De schadelijkheid van calciumchloride zat in het vervloeien zelf. De vloeibare zoutoplossing is heel corrosief voor metalen en vooral ook voor electrische kontakten.

Het veiligste droogmiddel voor electrische apparatuur is nog altijd silicagel (SiO2) in een linnen zakje dat je bovendien ook nog kunt regenereren in een oventje.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 131

Re: Hygroscopisch zout

http://en.wikipedia.org/wiki/Critical_relative_humidity

Zoals je op wikipedia kan terugvinden en ter aanvulling op bovenstaand lijstje; hier enkele meststoffen (= zouten). Alles hier is hygroscopisch, kijk ook maar naar de CRH van enkele. Opmerkelijk is het mengsel van Urea en Ammonium nitraat ;)

Gewoon moest je er nog wat meer hebben dan reeds vermeld

Berichten: 915

Re: Hygroscopisch zout

Beryllium schreef: Iets uit dit lijstje misschien?

Trouwens, lang niet gezien op het forum!
Het is m'n lievelingsliedje en ik heb het vertaald
(De nieuwe snaar)

Lijst van droogmiddelen

Reageer