kookpunt Natriumdichroomaatdihydraat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

kookpunt Natriumdichroomaatdihydraat

Ik zou het kookpunt moeten weten van Na2Cr2O7 maar kan het nergens vinden.

edit: domme vraag precies.. tis een vaste stof.

Berichten: 281

Re: kookpunt Natriumdichroomaatdihydraat

Vaste stoffen kunnen evengoed een kookpunt hebben. Denk aan bijvoorbeeld natriumhydroxide of gewoon keukenzout. Ze liggen alleen wat hoger.

Anyway, hier kan je alle gegevens vinden van jouw stof, ook het kookpunt (hetzij van de oplossing van natriumdichromaat).

Berichten: 2.337

Re: kookpunt Natriumdichroomaatdihydraat

Als de stof niet sublimeert (direct van vast naar gasfase).

Dus eerst smelt (van vast naar vloeibaar) en dan kookt en zo evrdampt (van vloeibaar naar gasfase) kan een vaste stof gerust een kookpunt hebben. Of dit het geval is bij kaliumdichromaat weet ik niet. Ik heb het op een video van Jor zien ontleden dus ik betwijfel dat er een vloeibare fase bestaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: kookpunt Natriumdichroomaatdihydraat

Toch is het hier een moeilijke formulering. Het dihydraat heeft misschien een smeltpunt, maar als het gesmolten is is het geen zuivere stof meer. Dit mengsel zal hoogstwaarschijnlijk geen kookpunt hebben; misschien een kooktraject.

Berichten: 216

Re: kookpunt Natriumdichroomaatdihydraat

Het dehydreerd bij 100oC en ontleed voordat het kookt.

wiki

Berichten: 3.145

Re: kookpunt Natriumdichroomaatdihydraat

Veel gehydrateerde zouten 'smelten' of 'koken' volgens de slechtere boeken en beschrijvingen. Dit is echter geen smelten of koken, maar ontleden, waarbij het kristalwater wordt afgesplitst en als vloeistof of als gas vrijkomt. Soms gaat dit gepaard met het oplossen van het zout in zijn eigen afgesplitste kristalwater.

Een leuk voorbeeld van het laatste is verwarmen van Na2S2O3.5H2O (natriumthiosulfaat 5-hydraat). De stof lijkt te smelten al bij zo'n 40 graden. Wat gebeurt is afsplitsen van water en de natrium- en thiosulfaationen lossen daar in op.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: kookpunt Natriumdichroomaatdihydraat

Natriumcarbonaat decahydraat is daarvan een ander voorbeeld volgens mij.

Berichten: 25

Re: kookpunt Natriumdichroomaatdihydraat

ik weet niet waarom je deze vraag hebt gepost op een organische chemie stuk:S

want Natriumdichroomaatdihydraat, is dus totaal niet organisch ;)

misschien moet je het nog ff opzoeken en de volgende keer zoiets bij anorganische chemie zetten ;)

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: U vraagt, wij draaien. Even verplaatst.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 25

Re: kookpunt Natriumdichroomaatdihydraat

oke, niet dat ik me eraan erger, maar het is wel handig voor mensen die dit onderwerp gaan zoeken onder de anorganische chemie ;)

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium daar staat-ie toch ook. Collega rwwh heeft hem gisteren al verplaatst.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Reageer