Chemie kampt met tekort aan personeel

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 43

Chemie kampt met tekort aan personeel

(persbericht VNCI)


Zeventig procent van de werkgevers in de chemie, life sciences en foodsector ervaart een tekort aan goed opgeleid personeel. Meer dan dertig procent verwacht een groeiend tekort in de komende jaren. Het is met name lang zoeken naar werknemers op mbo- en hbo-niveau. Dat blijkt uit een onderzoek dat adviesbureau Arthur D. Little uitvoerde in samenwerking met de KNCV, de beroepsvereniging voor chemici en de VNCI, de branchevereniging van de chemische industrie.


Ruim dertig organisaties in de chemie, life sciences en foodsector werden bevraagd over de recruitmentproblematiek. Deze gegevens werden aangevuld met cijfers over salarissen, arbeidsvoorwaarden, werkomstandigheden en de aantallen studenten die jaarlijks een chemische opleiding afronden. Uit het onderzoek blijkt dat de instroom van Nederlands chemisch personeel in de sector is gedaald. Deze daling is het sterkst merkbaar op mbo- en hbo-niveau. Vooral gekwalificeerd operator- en laboratoriumpersoneel is op deze niveaus moeilijk te vinden.


Opmerkelijk is dat het tekort aan personeel werkgevers niet drijft tot het opschroeven van de salarissen of andere bonussen. Een uitzondering daarop zijn de mkb-bedrijven. Ook neemt bijna veertig procent van de bedrijven in de sector op dit moment nog geen maatregelen om het tekort aan te pakken. De bedrijven die dit wel doen (circa 25 procent) zoeken hun toevlucht vooral in outsourcing en automatisering.



De chemische sector blijft in alle opzichten een aantrekkelijke werkgever. De salarissen liggen gemiddeld 18% boven het landelijke gemiddelde, de startsalarissen voor hbo"ers en wo"ers zijn 8 % hoger, de carrièreperspectieven zijn goed tot uitstekend en het werkplezier is over het algemeen hoog.


Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging (KNCV) en de Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie (VNCI). Beide verenigingen reageren op signalen over krapte op de arbeidsmarkt en een mogelijk tekort aan chemici. De resultaten van het onderzoek worden donderdag 6 november gepresenteerd tijdens de lustrumviering van de KNCV. Na de presentatie discussieert een panel van diverse sleutelfiguren uit het werkveld, waaronder oud-shell directeur Rein Willems en KNCV-voorzitter prof. dr. Gerard van Koten, met elkaar en met het publiek over het onderzoek.


De onderzoeksresultaten en de belangrijkste opmerkingen uit het debat worden opgenomen in een uitgebreid dat rapport dat de KNCV uitgeeft over de "War for Talent". Het volledige rapport van het onderzoek is begin december beschikbaar via de website van de KNCV.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Chemie kampt met tekort aan personeel

En wie hebben er hier allemaal meegedaan aan het debat op het KNCV lustrumfeest?


Ik in elk geval wel!

Berichten: 915

Re: Chemie kampt met tekort aan personeel

Noem mij eens een sector waar ze geen volk te kort hebben...

Berichten: 78

Re: Chemie kampt met tekort aan personeel

Ze hebben hier wel gelijk in, ik heb laatste schooljaar m'n MBO studie afgerond, en ik werd meteen door 3 bedrijven uitgenodigd.. Overal is tekort, salaris gaat omhoog, kan het beter? :D

Berichten: 1

Re: Chemie kampt met tekort aan personeel

Ik heb soms de indruk dat men vacatures uitschrijft om 'reclame' te maken. :eusa_sick:

Er staan vacatures open maar tegenwoordig willen ze ingenieurs om de vuilbakjes buiten te zetten.

Als je dan solliciteert (bachelor diploma met 15 jaar ervaring in labo en proceschemie) wimpelen ze je af. Afbeelding (spreek uit ervaring).

Wel is het zo dat veel mensen met pensioen gaan (spreek voor Antwerpen-België) en er minder jongeren in shiften willen werken.

Ook als er nieuwe installaties gebouwd worden, herschikt men personeel, zodat er geen nieuwe instroming nodig is. Dit om kosten te drukken.

Bovendien willen veel bedrijven 'starters' zodat ze subsidies ontvangen van de overheid en kunnen ze daarna de werknemer 'dumpen'.

Berichten: 3

Re: Chemie kampt met tekort aan personeel

er is ook een tekort aan hoefsmeden...

wat doe je eraan? het is gewoon een voordeel voor "wij" die afstuderen in de chemische sector...

ik weet wel dat ik met de kennis die ik heb bijna niets ben...

verderstuderen dus!

Berichten: 20

Re: Chemie kampt met tekort aan personeel

Dat er een tekort is aan personeel in de chemische sector is toch prima?

spelletje van vraag en aanbod. maximale uit je sollicitatie gesprek slepen!


Chemie ( HBO ) betaalt over het algemeen ook meer als 80% van de universitair afgeronde opleidingen.
Naja, denk er maar over na!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Chemie kampt met tekort aan personeel

Even een stukje uit het debat hier herhalen:


Er is een behoorlijke latente groep chemici. Meer dan de helft van de chemisch opgeleide mensen werkt nu buiten de chemie, bijvoorbeeld als politicus of manager. Heel veel mensen hadden de mening dat als er een echt tekort zou zijn, een hoger salaris inderdaad mogelijk zou zijn. In de praktijk gaan er bij een kleine verandering in mogelijk salaris meer chemici werkelijk in de chemie werken en komen er bovendien uit het buitenland andere chemici in Nederland werken.


Volgende deelvraag is dan of het aantrekken van chemici uit het buitenland een probleem is. Maar door die discussie aan te gaan begeef je je op glad ijs.

Reageer