concentratie aan fluorides verlagen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 22

concentratie aan fluorides verlagen

Hoi iedereen,

ik had een kleine vraag waar ik graag het antwoord op had geweten maar doordat ik een beetje uit de chemie ben niet direct meer zelf kan op antwoorden.

Het probleem is het volgende:

De concentratie aan fluorides in afvalwater zou moeten verlaagd worden met polyaluminiumchloride.

De concentratie aan fluorides in dat afvalwater is 200 mg/l

Hoe gebeurt deze reactie nu ook alweer en hoeveel heb je dan van die PAC nodig?

Is de reactievergelijking in de zin van AlCl3 + F- -> AlF3 + 3Cl-?

Dit is echt al enkele jaren geleden en hulp zou welkom zijn.

Een kleine extra vraag: Wordt PAC gebruikt omdat Cl- een lagere elektronegativiteit heeft dan Cl en daardoor met Al bindt?

Hartelijk dank

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: concentratie aan fluorides verlagen

Aluminiumfluoride is slecht oplosbaar. Het zal neerslaan en kan door diverse technieken van de waterstroom worden gescheiden, bezinking, flocculatie, filtratie.De reactie die je hebt opgeschreven, klopt.

Polyaluminiumchloride wordt veel toegepast als flocculeringsmiddel of coagulator. Hier (klik) is het kort maar wel aardig beschreven.

Theoretisch zou je voor 200 mg/l aan fluoride ongeveer 1400 mg/l aan aluminiumchloride nodig hebben. Maar polyaluminiumchloride is geen zuivere aluminiumchloride. Het bevat veel basische toevoegingen (hydroxide). Met name door deze toevoegingen werkt polyaluminiumchloride als flocculeringsmiddel. Je zult in werkelijkheid iets meer dan die 1400 mg/l nodig hebben.

Berichten: 22

Re: concentratie aan fluorides verlagen

Hey Marjanne bedankt voor je antwoord.

Bestaat er een beter product om de concentratie te verkleinen? Of een betere techniek?

Ik veronderstel dat FeCl3 een gelijkaardig probleem geeft als het PAC?

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: concentratie aan fluorides verlagen

Voor het antwoord moest ik wat googelen.

Ik lees op enkele sites (gegoogeld op 'ijzerchloride flocculatie fluoride') dat aluminiumchloride beter is dan ijzertrichloride als flocculerend middel voor fluoride.

Reageer