elementen met meerdere oxidatietrappen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

elementen met meerdere oxidatietrappen

In het periodiek systeem vind je elementen terug uit een zgn. b-groep. Wanneer we in de klas een oefening maken met zo'n element erin, zegt de leerkracht altijd dat ze ons het oxidatiegetal erbij zal vermelden op een test of examen. Ik vroeg me echter af hoe je dit zelf kon bepalen, vb. bij het element zink:

elektronen op de buitenste schil: 1

oxidatiegetal: 2 ?! 8-[

Bestaat er een methode om op basis vd elektronenconfiguratie de oxidatiegetallen van een element te bepalen?

Graag reactie!!

Berichten: 840

Re: elementen met meerdere oxidatietrappen

Hoe kom je op 1 elektron in de buitenste schil? Volgens mij is de elektronenconfiguratie van zink toch echt als volgt:

1s2,2s2,2p6,3s2,3p6,4s2,3d10.

Dus 2 elektronen in de buitenste schil. Vandaar waarschijnlijk ook de 2+ oxidatietoestand van zink, hij wil die 2 elektronen in de buitenste schil graag kwijt.

Dan heeft koper ook 2 elektronen in zijn buitenste schil:

1s2,2s2,2p6,3s2,3p6,4s2,3d9

Maar deze wil zijn elektronen veel miner graag kwijt dan zink. Ook heb je nu een de 1+ oxidatietoestand. Misschien omdat er een elektron vertrekt uit de buitenste schil, en die laatste elektron in de 4s orbitaal een 3d orbitaal wordt?

Ik heb er niet zoveel verstand van, misschien dat iemand anders hier wat meer opheldering kan geven?

Berichten: 3.145

Re: elementen met meerdere oxidatietrappen

Inderdaad denk ik dat bij koper(I) de 4s orbitaal leeg wordt en dat het overgebleven electron naar de 3d orbitaal gaat (die dan ook helemaal vol is).

Berichten: 5

Re: elementen met meerdere oxidatietrappen

Srry, ik had me vergist :P

Reageer