[scheikunde] kristalwater in plaaster

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 26

[scheikunde] kristalwater in plaaster

Bepalen van het gehalte kristalwater in plaaster:

Ik moest tijdens labo op school het gehalte kristalwater bepalen door middel van een gloeibewerking. Hierdoor zag men het aantal gram water die verdwenen was na de gloeibewerking. Ik vraag mij af hoe ik de X-waarde in de brutoformule kan berekenen vertrekkende van enkel de massa van iedere component en en de brutoformule. De molmassa kan men ook afleiden, hoewel mij dit niet echt duidelijk is voor een "gehydrateerd zout" (plaaster) .

CaS04 . X H2O ---> CaS04 + X H20

massa (CaS04 . X H2O) = 3,0079 g

massa (CaS04 ) = 2,7742 g

massa (X H20) = 0,2328 g

Molmassa (CaS04 . X H2O) = ???

Molmassa (CaS04 ) = 136 g/mol

Molmassa (X H20) = 18 g/mol



Hoe kan ik nu berekenen hoeveel moleculen water er zijn? Op internet vond ik dat de X-waarde 2 moet zijn, maar hoe kan ik dit juist berekenen?



grts kenny

Berichten: 541

Re: [scheikunde] kristalwater in plaaster

je weet de molmassa van water je weet de molmassa van CaSO4 ook weet je het aantal grammen van deze twee.

Zo kun je uitrekenen hoeveel mol je van water en van CaSO4 hebt.

Het het niet nagezocht maar als jij zegt dat x 2 moet zijn dan zal deze verhouding 2:1 zijn.

Berichten: 26

Re: [scheikunde] kristalwater in plaaster

Ja ok zo kun je het misschien dan berekenen, maar er wordt verondersteld dat men deze waarde (2) niet weet. Hoe kan ik dit berekenen zonder die factor 2

Berichten: 281

Re: [scheikunde] kristalwater in plaaster

Je deelt de massa door de molmassa van elke stof. De verhouding van die twee molmassa's is dus de X. Je krijgt misschien wel kleine waardes, maar 0,015 op 0,0075 is ook 2:1 (voorbeeld).

Overigens kan het ook gebeuren dat je niet precies op hele getallen uitkomt met de verhouding, soms is het niet gemakkelijk om al het kristalwater te verwijderen.

Berichten: 26

Re: [scheikunde] kristalwater in plaaster

FrankB schreef: Je deelt de massa door de molmassa van elke stof. De verhouding van die twee molmassa's is dus de X. Je krijgt misschien wel kleine waardes, maar 0,015 op 0,0075 is ook 2:1 (voorbeeld).

Overigens kan het ook gebeuren dat je niet precies op hele getallen uitkomt met de verhouding, soms is het niet gemakkelijk om al het kristalwater te verwijderen.
voor CaS04 = 2,7742 g : 136 = 2,040 mmol

voor X h2O = 0,2328 g : 18 = 1,293 mmol

dus verhouding 1,3 : 2 of 0,65

maar dan is de verhouding net het omgekeerde van het resultaat dat ik vond op internet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] kristalwater in plaaster

Dit staat in wikipedia (klik):
Doordat gips kristalwater bevat kan het worden gebruikt als brandvertrager. Mede hierdoor wordt gips veel toegepast in de bouw. Het wordt dus ingezet als een vlamvertrager, bijvoorbeeld in verf of plafondelementen. Het mechanisme van de vlamvertraging gaat als volgt. De energie van de brand wordt gebruikt om het kristalwater te verwijderen. Daarbij ontstaat eerst CaSO4·Â½H2O en bij voldoende hoge temperatuur tenslotte CaSO4
.

De vraag is of bij jou die voldoende hoge temperatuur is bereikt. Anders heb je nog een rest van .½H2O in je geloeide gips.

Ik lees op wiki dat gipspoeder normaliter .1H2O is en uitgehard gips .2H2O. Wat voor gips had jij?

Overigens nog een detail die er verder niet zo toe doet (maar we moeten nauwkeurig wezen hee?):
voor CaS04 = 2,7742 g : 136 = 2,040 mmol

voor X h2O = 0,2328 g : 18 = 1,293 mmol
Volgens mij vergis je je hier een factor 10.

Berichten: 26

Re: [scheikunde] kristalwater in plaaster

Marjanne schreef: Dit staat in wikipedia (klik):
Doordat gips kristalwater bevat kan het worden gebruikt als brandvertrager. Mede hierdoor wordt gips veel toegepast in de bouw. Het wordt dus ingezet als een vlamvertrager, bijvoorbeeld in verf of plafondelementen. Het mechanisme van de vlamvertraging gaat als volgt. De energie van de brand wordt gebruikt om het kristalwater te verwijderen. Daarbij ontstaat eerst CaSO4·Â½H2O en bij voldoende hoge temperatuur tenslotte CaSO4
.

De vraag is of bij jou die voldoende hoge temperatuur is bereikt. Anders heb je nog een rest van .½H2O in je geloeide gips.

Ik lees op wiki dat gipspoeder normaliter .1H2O is en uitgehard gips .2H2O. Wat voor gips had jij?

Overigens nog een detail die er verder niet zo toe doet (maar we moeten nauwkeurig wezen hee?):
voor CaS04 = 2,7742 g : 136 = 2,040 mmol

voor X h2O = 0,2328 g : 18 = 1,293 mmol
Volgens mij vergis je je hier een factor 10.
Ik had gipspoeder. Oej, dan zal mijn informatiebron niet juist zijn.

En inderdaad ik zit er een factor 10 naast...

voor CaS04 = 2,7742 g : 136 = 20,38 mmol

voor X H2O = 0,2328 g : 18 = 12,93 mmol

De X-waarde is dan zogezegt 1, maar hoe verlopen dan de verdere berekeningen?

grtn

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] kristalwater in plaaster

Wat wil je dan nog meer berekenen?

Ik zie geen andere vragen in je beginpost... 8-[

Berichten: 26

Re: [scheikunde] kristalwater in plaaster

CaS04 . X H2O ---> CaS04 + X H20

massa (CaS04 . X H2O) = 3,0079 g

massa (CaS04 ) = 2,7742 g

massa (X H20) = 0,2328 g

Molmassa (CaS04 . X H2O) = ???

massa (CaS04 ) = 136 g/mol

massa (X H20) = 18 g/mol

Aantal mol CaS04 = 2,7742 : 136 = 20,38 mmol

Aantal mol X H20 = 0,2328: 18 = 12,93 mmol

Verhouding : 20,38 mmol : 12,93 mmol = 2:1

Dus : 2 CaS04 . 1 H2O

Tijdens het labo hebben we gips-poeder gebruikt.

Dus is de X-waarde = 1 ?

En de verhouding is eigenlijk 2mmol op 1,3 mmol, wat is deze overmaat van 3 mmol?

grtn

Berichten: 281

Re: [scheikunde] kristalwater in plaaster

Je kijkt naar de verhouding hoeveel mol water zit er in 1 mol CaSO4. Je kan natuurlijk ook 1 mmol zeggen, maar het gaat om het getal 1, want je wil zeggen 1 op de ... Nu kan je alles om gaan zitten rekenen om 1 mol CaSO4 te krijgen, maar dat is niet nodig. Daarom kijk je naar de verhoudingen.

Wat is het probleem: Je bent er nu achter hoeveel mmol water er in een bepaalde hoeveelheid mmol CaSO4 zit. Het enige wat je nu hoeft te doen is dat je het getal 1 bij CaSO4 moet zien te krijgen. Dit kan op twee manieren:

1. Je berekent 1 (mol) / 0,02038 (mol) ≈ 49.07; Vervolgens vermenigvuldig je deze waarde met 0,01293 (mol); (dit is dus de lange weg ;) )

2. Je deelt door elkaar: 12.93 / 20.38

In beide gevallen krijg je de X.

Wat bedoel je met overmaat van 3 mmol? Hier heb je niet te maken met overmaat namelijk.

En zoals ik al zei, het kan zijn dat je op niet mooie afgeronde waardes uitkomt zoals 1:1, misschien dat niet al het water verdampt is.

Reageer