[scheikunde] vlamtemperatuur Tolueen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] vlamtemperatuur Tolueen

Hallo,

Ik studeer automotive engineering. Als taak (om een beetje voeling te krijgen met

de chemische kant van motoren) moeten we de verbrandginstemperatuur en nog enkele andere zaken berekenen.

Ik moet de verbrandingstemperatuur van Tolueen berekenen bij stoichiometrische

verbranding met ideaal droog gas. 23% O2.

Dit gebeurt door middel van H (enthalpy) tabellen.

De begintemperatuur van reactanten is 800K

H reactant is bij 800K H product wordt gezocht:

ik zoek het evenwicht door de H product te nemen voor verschillende Temperaturen en dan interpoleer ik??

H reactant + H reactant = H product + H product

??C7H8 + 9 O2 > 7 CO2 + 4H2O ???

Als ik dit volledig uitreken (rekening houdend met de molaire verdeling)

kom ik een vlamtemperatuur uit van +- 3800 K ???

Dat vind ik nogal hoog, is dit een ongeveer een juiste waarde? Of wat doe ik verkeerd??

Groeten,

Stijn

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] vlamtemperatuur Tolueen

De manier die ik ken is de Cp waarden van de stoffen integreren, het oppervlak wat je zo krijgt is het verschil tussen je Tvlam en Tbegin

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] vlamtemperatuur Tolueen

Stijn, jij berekent volgens mij een temperatuur waarbij theoretisch een mooi evenwicht wordt bereikt. In een vlam is het evenwicht ver te zoeken en loopt de verbranding absoluut aflopend.

Je moet bepalen hoeveel warmte er vrij komt, en hoe heet het dan wordt als je die warmte zuiver gebruikt om de producten van de reactie op te warmen vanaf kamertemperatuur.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] vlamtemperatuur Tolueen

Volgens mij zei de prof dat we de enthalpie tabellen moeten gebruiken.

Het is niet de bedoeling om de exacte temp. te weten, gewoon een benadering.

Ik ben helemaal geen chemicus, het is gewoon een eenvoudige oefening ter introductie.