Verdunning fosforzuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Verdunning fosforzuur

Hallo lezer,

Voor een bepaling heb ik een oplossing van 1M H3PO4 nodig. Op het lab hebben we alleen 85% H3PO4 waarvan 1 liter 1,71 kg weegt en de Molaire massa 98 g/mol is.

Weet iemand hoe je berekent hoe vaak je die 85% H3PO4 oplossing moet verdunnen om een oplossing van 1M H3PO4 te krijgen?

Alvast bedankt,

Caty

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Verdunning fosforzuur

Ik neem aan dat het 85 massa% is.

M.a.w., één liter (van 1,71 kg) is voor 85% fosforzuur (in dit geval dus 1454 gram).

Dat maakt dat één liter 14,8 M is.

Voor het maken van één liter oplossing van 1M voeg je 1/14,8L (=67 mL) toe aan 933 mL. Let op: deze volgorde niet omdraaien! Zuur bij water doen, nooit andersom!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: Verdunning fosforzuur

Heel erg bedankt Beryllium!

Berichten: 3.145

Re: Verdunning fosforzuur

Ik zou het iets anders doen, de oplossing van Beryllium is niet helemaal precies. Als je 67 ml mengt met 933 ml water krijg je hoogstwaarschijnlijk niet precies 1 liter, maar bijv. 980 ml (het getal bedenk ik ter plekke, maar de essentie is dat je volumes niet zomaar mag optellen, er kunnen flinke verschillen optreden bij mengen).

Een betere methode (die ook altijd goed gaat bij hogere concentraties) is om aan te vullen tot 1 liter. Neem bijv. 900 ml water en voeg daar het zuur aan toe. Goed mengen, zodat je een homogene oplossing hebt en deze vul je vervolgens (onder roeren of met zo nu en dan even schudden) aan tot je precies 1 liter vloeistof hebt.

De methode van Beryllium zal waarschijnlijk maar een kleine fout introduceren in dit geval, maar stel dat je een 8M oplossing zou moeten maken, dan zou de fout aanzienlijk worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Verdunning fosforzuur

Inderdaad Wilco, ik had niet aan de volumeverandering gedacht. Jouw methode is inderdaad preciezer!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: Verdunning fosforzuur

Voor de bereiding heb ik maatkolf gebruikt.

Begonnen met een hoop water dan het zuur, gemengd. En vervolgens aangevuld tot de streep.

Maar ik had alleen moeite met het verdunnen.

Re: Verdunning fosforzuur

Nog een aanvullende opmerking als je tot de maatstreep van de maatkolf aanvult omdat je het het preciese volume nodig hebt dan moet je ervoor zorgen dat de oplossing 20 oC is omdat het volume van de maatkolf op 20 oC is geijkt.

Reageer