NSAID

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

NSAID

Ik doe mijn profielwerkstuk(6vwo) over de werking van pijnstillers in het lichaam, vooral de chemische kant hiervan.

De werking van NSAID(niet-steriode anti-inflammatoire geneesmiddelen) berust op de remming(inhibitie) van prostaglandine. Welke chemische reactie is dat? Bijv; acetylsalicylzuur reageert met prostaglandine.

Ook zou ik graag het reactiemechanisme van verschillende NSAID's willen weten zoals: ibuprofen, diclofenac, meloxicam en naproxen. Ik heb al wat producenten van deze pijnstillers benaderd, zonder succes. Het mag best op een hoog niveau zijn aangezien ik scheikunde wil gaan studeren en het leuk vindt om het te gaan uitzoeken.

Mvg

Berichten: 2.399

Re: NSAID

acetylsalicylzuur reageert met prostaglandine? Hoe dan?

Volgens mij is het een COX-1, COX-2 inhibitor dat is iets heel anders. Ik geloof er niks van dit soort medicijnen reageren, dan zouden ze met van alles en nog wat in het lichaam reageren. Ik zou het eerder zoeken in het blokkeren van receptoren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: NSAID

Wordt met reactiemechanisme niet bedoeld de synthese van de NSAID's?

Berichten: 1.122

Re: NSAID

NSAID´s zijn COX-1 en/of COX-2 remmers. Door dit enzym (cyclooxygenase c.q. COX) te remmen wordt de productie van prostaglandines geremd.

Ten minste: als je wikipedia mag geloven.

Berichten: 2.399

Re: NSAID

Wordt met reactiemechanisme niet bedoeld de synthese van de NSAID's?
De vraagsteller zegt dit:
Welke chemische reactie is dat? Bijv; acetylsalicylzuur reageert met prostaglandine.
Dat duidt meer op de farmacologische werking dan op synthese. Maar ik ben er bangvoor dat de vraagsteller de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.

Prove me wrong! :twisted:

Ik ken eigenlijk maar weinig geneesmiddelen die "reageren". Deze zijn voornamelijk de DNA crosslinkers die als antikanker medicijnen gebruikt worden. De meeste medicijnen gaan de competitie aan voor binding op receptoren en dergelijke.

Berichten: 162

Re: NSAID

Bij acetylsalicylzuur is de reactie een irreversibele deactivatie van cyclo-oxygenase (alle types, zowel type 1 als 2, vandaar dat de beschermende werking van van prostaglandines op het maagmucosa teniet wordt gedaan). En dit is geheel te danken aan de acetylgroep van ASA: het enzym wordt geacetyleerd, waardoor het geheel wordt geblokkeerd. Het wordt totaal onbruikbaar en het lichaam moet dus opnieuw COX aanmaken om dit tekort aan te vullen, vandaar ASA een werking heeft van dagen op de bloedjesaggregatie (bloedverdunning).

Andere stoffen zoals paracetamol (acetaminofen) zijn antagonisten van COX, zonder dat het enzym kapot wordt gemaakt.

Reageer