Aceton, waar te koop

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 15

Aceton, waar te koop

Voor het maken van electronische onstekingen, zgn. ematches, heb ik een beetje aceton nodig. (Zie voor een beschrijving van wat ik probeer te doen ook <link verwijderd door moderator> )

Nu kan ik bij de drogist wel nagellakremover krijgen, maar daar zit lanolie in en bij de bouwmarkten kan ik tussen de thinners etc. geen aceton vinden. Waarschijnlijk omdat ze het anders noemen. Kan iemand mij aangeven waar ik een kleine hoeveelheid aceton kan kopen? Of wellicht onder welke naam het verkocht wordt bij de bouwmarkten?

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Aceton, waar te koop

Heb je wel eens gekeken bij de links hier op het forum. Staat o.a Labstuff bij. Die hebben het wel denk ik.

Berichten: 15

Re: Aceton, waar te koop

Ik had LabStuff inderdaad voorbij zien komen, echter, Aceton kunnen/mogen ze niet per post versturen.

Ik had eigenlijk gehoopt dat aceton relatief eenvoudig te verkrijgen was, maar dat ik de naam waaronder het verkocht niet ken. Zo vermoed ik dat het bij hornbach of gamma wel te koop zou moeten zijn, maar dat het daar niet genoemd wordt als aceton. In tussen ga ik er vanuit dat 'propanon' hetzelfde is, klopt dat?

Zou het kunnen dat bijvoorbeeld de acrylverfverdunner eigenlijk aceton is?

Berichten: 111

Re: Aceton, waar te koop

Kijk eens bij zo'n zaakje voor natuurlijke cremes, schaampo etc. (Ik ken alleen "rozemarijn en thijm) hier hebben ze vaak ook de ingredienten om deze zaken te maken waaronder aceton.

Als je het hier niet kunt vinden kun je altijd nog naar een apotheek toe gaan. hier is het echter wel even wat duurder.

Jasper

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Aceton, waar te koop

Hmm, je bedoelingen zijn een grijs gebied voor het forum, en daarom ben ik geneigd het topic op slot te zetten.

Ik heb i.i.g. de link weggehaald, dat vind ik echt niet kunnen binnen onze regels.

Verder, als je niet zeker bent of aceton en propanon hetzelfde zijn, ben ik bang dat je chemische kennis tekort schiet en daarom kan ik je alleen maar serieus aanraden om ervoor te zorgen te weten wat je aan het doen bent.

En als laatste; aceton kun je als het goed is bij elke drogist krijgen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 15

Re: Aceton, waar te koop

De doelstelling van de vraag is volgens mij binnen de forumregels, maar goed, moderator beslist. De link was naar een community wiki van mensen die in pyrotechniek geintresseerd zijn. Ik snap niet helemaal hoe dat bezwaarlijk is, maar goed, zoals ik zei moderator beslist.

Mijn chemische kennis is inderdaad niet echt uitgebreid. Daarom vraag ik er ook naar. Jammer genoeg weet ik nu nog steeds het antwoord op de vraag niet, zijn aceton en propanon hetzelfde? Volgens de post over de verschillende namen van chemicaliën wel, maar daar wil ik niet blind vanuit gaan. De aceton die ik bij de drogist kan kopen is nagelakremover, daar zouden ook nog andere dingen in kunnen zitten, zoals lanoli.

In reactie op weten wat ik doe; ik houd me niet voornamelijk met chemie bezig, maar meer met microelectronica, software en de toepassing daarvan in theatertechniek en special effects.

Momenteel zijn we bezig op basis van AVR microcontrollers controlesystemen te maken waarmee op afstand bepaalde effecten bediend kunnen worden. Onder deze effecten zijn ook zogenaamde 'squibs', deze zijn er in basicly 2 soorten, luchtdruk en explosief. De meeste bekende squib, diegene die iedereen wel eens gezien heeft, is bijvoorbeeld diegene die er voor zorgt dat als iemand in een film wordt neergeschoten dat het lijkt alsof er bloed uit een wond komt of dat er een gat in kleding slaat.

Het probleem momenteel is, dat dat soort squibs en bijbehorende onstekingen, vrij duur zijn en moeilijk te krijgen in Nederland, er is nu eenmaal niet veel vraag naar. Zelf maken van squibs is redelijk triviaal, de meeste simpele zijn niets anders dan condooms, gevuld met nepbloed, enigzins onder druk met een ematch erachter die hem simpel 'popt', dit zorgt voor een effect van een langzaam groter wordende bloedplek. De meest complexe die we gebruiken bevat nog net geen gram kruit, wederom achter zo'n zelfde condoom, op een back van kunstof, dat zorgt voor wat meer voor een spuiteffect. Voor het gebruik van deze effecten is het nodig dat er verstandig mee wordt omgegaan, dat doen we dus ook. We zorgen voor brandpreventie, eventuele nodige brandwachten en ontheffingen, EHBO, etc. We zijn dus niet zomaar wat aan het doen, we zijn dan wel amateurs, en het gaat wellicht om veredelde knalerwten en trektouwtjes, maar we gaan er wel proffesioneel mee om.

De ematches hebben we nog niet eerder geprobeerd zelf te maken. Dat proberen we dus nu. En aangezien we geen chemici zijn, maar wel technici, zijn we eerst ruim op zoek naar informatie. Ook over waar aceton te krijgen. Als dat in strijd is met forumregels, helaas, mijn fout, dan zal ik dat in toekomst proberen te voorkomen. Dat gezegd hebbende wil ik wel kwijt dat ik me verzet tegen het idee dat het verkrijgen van informatie iets slechts is.

In ieder geval bedankt voor de informatie tot nu toe.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Aceton, waar te koop

als je propanon intikt op google dan zie je het meteen. Maar ja het is het zelfde. Aceton is de triviale naam.

Als je een vervliegend vetoplosmiddel nodig heb die geen residu achterlaat kan je net zo goed bij de bouwmarkt een fles wasbenzine kopen. werkt perfect als je het op een dubbel gevouwen papieren keukendoekje doet.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2.337

Re: Aceton, waar te koop

Normaal gezien verkopen ze aceton ook in bouwmarkten.

Berichten: 15

Re: Aceton, waar te koop

Ja, daar had ik enigzins op gerekend. Het is niet echt direct een super gevaaarlijke, gecontroleerde stof, althans niet in die hoeveelheden.

Heb je enig idee onder welke naam het in de bouwmarkten verkocht wordt?

Berichten: 2.337

Re: Aceton, waar te koop

Zonder merknaam.

In België verkopen ze het zeker en vast, gewoon onder de naam aceton.

Berichten: 1.122

Re: Aceton, waar te koop

In Nederland ook gewoon onder aceton.

Ten minste: ik heb nog nooit van een andere commerciële naam gehoord!

-B

Berichten: 15

Re: Aceton, waar te koop

Zou ik dan in Delft een soort van hele beperkte gamma hebben? Zal eens wat andere bouwmarkten proberen.

Bedankt voor de info

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Aceton, waar te koop

Nu begint mij wel iets te knagen over het soort explosief dat je wil maken. Wil je dit nog met iets peroxide-achtigs mengen ofzo? Pas in dat geval heel goed op, want als je ook maar boos kijkt naar het product uit die reactie....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Aceton, waar te koop

Even een noot van mij: het is niet mijn bedoeling om iemand bij voorbaat in een kwaad daglicht te zetten, het is nou eenmaal dat we ervaring hebben met mensen die hier proberen hulp te krijgen voor zaken waar ze onvoldoende inzicht voor hebben.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Aceton, waar te koop

Zoals eerder vermeld, het is gewoon te koop bij de drogist.

Je moet uiteraard wel je mond open doen en ernaar vragen.. in de schappen staat het vaak niet.

En als je in Delft woont, daar zit nou juist een drogist die dat zeker heeft (De Salamander)

Reageer