Mohr's zout

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Mohr's zout

Ik ben Joey een laatste jaars student aan de middelbare school, ik volg techniek-wetenschappen en moet dus een gip maken dit jaar.

Ik had als onderwerp gekozen waterzuivering en ben zo terecht gekomen bij het bepalen van het chemisch zuurstofverbruik van water.

Om dit te bepalen heb ik kaliumdichromaat nodig die dan een reactie aangaat met de organishce stoffen in water.

Het organisch materiaal in water moet dan volledig oxideren en om dit te zien moet er dus een overmaat aan kaliumdichromaat zijn. Om te zien of er een overmaat is moet ik bij deze oplossing Mohr's zout titreren.

Nu is mijn vraag hoe bereid ik dit Mohr's zout en moet ik gewoon water of echt vervuild water voor deze proef gaan gebruiken ?

Verdere verdieping over dit onderwerp zou handig zijn als iemand misschien een link weet ?

En hoe zit het met de hoeveelheden? is het zomaar wat bij elkaar kappen of moet dit berekend worden?

Sorry voor mijn misschien domme vragen maar ik doe nog maar 2 jaar deze richting en heb daarvoor wiskunde gestudeert.

Dank bij voorbaat

Berichten: 2.337

Re: Mohr's zout

Van richting heb je een gelijkaardige achtergrond dan mij.

Heb je echt geen mohr's zout op school? Het is eigenlijk een ammoniumijzersulfaat.

Ja kan het maken met ammoniumsulfaat en ijzersulfaat (dacht ik) Meer informatie hieromtrent vind je zeker via de zoekfunctie van dit forum.

Wat dacht je van een proef met zware metalen in afvalwater? Of nitraten of fosfaten?

Berichten: 3.145

Re: Mohr's zout

Mohr's zout hoef je niet te maken, het is een (goedkope) standaardstof die je gewoon kunt kopen. Een school zeker, maar ook een particulier kan er wel aan komen.

Uiteraard moet je niet zomaar wat bij elkaar kieperen. Probeer eerst een ruwe schatting te maken van hoeveel dichromaat je nodig hebt en voeg dan een klein beetje meer toe. De grootte orde van je overmaat moet nl. wel in overeenstemming zijn met wat je wilt meten.