Grignard reactie onder CO2 atmosfeer

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Grignard reactie onder CO2 atmosfeer

Heey mensen,

Ik moet voor mij opleiding een synthese uitvoeren waarbij we een grignard reagens reageert met CO2...mijn vraag is dan kan ik tijdens het vormen van het grignard reagens niet continue een stroom CO2 er door heen laten gaan zodat het gevormde grignard reagens meteen reageert met het CO2 en geen kans krijgt om ongewenste zut te krijgen;) Ik heb hier nog literatuur over opgezocht, maar ik kan niks vinden over een grignard reactie waarbij het ene reagens al aanwezig is bij het vormen van het grignard reagens. Dus ik hoorde van een mede-student over deze site dus dacht kan het altijd vragen of andere mensen hier ideeën over hebben:)

Enige wat ik kan bedenken dat beide reacties exotherm zijn en dan veel te veel warmte bij vrij komt....maar is dit de reden dat het nooit zo gebeurt??

Alvast hartelijk bedankt,

Niek Eisink

Berichten: 677

Re: Grignard reactie onder CO2 atmosfeer

De normale gang van zaken bij een dergelijke reactie is dat je eerst het Grignard reagens bereidt, bij afwezigheid van water, zuurstof en CO2, en daarna vast CO2 toevoegt. Op die manier heb je in één keer een veel grotere hoeveelheid CO2, en het reactiemengsel (carboxylaat) kan je achteraf opwerken met zwavelzuur.

Als je gewoon CO2 gas door de oplossing leidt, denk ik dat de contacttijd en -oppervlak tussen beide fasen te klein is.

Berichten: 147

Re: Grignard reactie onder CO2 atmosfeer

Dat laatste denk ik eigenlijk niet.

Ik denk dat het vanwege het volgende mis gaat: Bij de bereiding van een Grignard, moet de insertie van de magnesium op gang komen. Het verlopen van dit proces zorgt voor reactiewarmte, wat de insertie van andere moleculen op gnag helpt. Leidt je meteen CO2 door je mengsel, dan dooft je reactie meteen uit en moet de vorming van nieuw grignard reagens opnieuw geactiveerd worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Grignard reactie onder CO2 atmosfeer

Of

Zowel de vorming van een Grignard als de reactie van het Grignard met CO2 zijn exotherm. Misschien is het uitvoeren van een Grignard onder een CO2-atmosfeer vragen om een 'wegloper'

Of

De gevormde magnesium-carboxylaten zijn van invloed op de Grignard-aggregaten in oplossing en zouden de boel op een of andere manier kunnen verstieren.

Of

Niemand heeft het geprobeerd en het is een goed idee.

Berichten: 2

Re: Grignard reactie onder CO2 atmosfeer

Thnx voor je reply's,

ik heb ff met mijn docent onlangs nog overlegd, en hij zegt dat reacties waarbij gassen als reagentia functioneren al stukken lastiger reageren, en al helemaal bij grignard reactie die niet zo lekker loopt...hij raad het gewoon af, niet omdat het niet mogelijk is maar omdat het gewoon je opbrengst na beneden haalt:)

Maar toch bedankt(Y)

Berichten: 147

Re: Grignard reactie onder CO2 atmosfeer

Nou ja, als je maar lang genoeg veel CO2 door je oplossing leidt zal je vast een volledige conversie krijgen.

Reageer