[scheikunde] Experimentele Snelheidsvergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Experimentele Snelheidsvergelijking

Hey iedereen,

In de klas hebben we een proefje uitgevoerd:

Na2S2O3 + 2HCl ---water---> 2NaCl + SO2 + S + H2O

De bedoeling was om bij dit proefje de reactiesnelheid te berekenen. Het reactievat was een beker met vanonder een zwart kruis op. Vanaf het moment dat het kruis onzichtbaar werd, was er 'a' mol zwavel gevormd. Door telkens de concentraties van de reagentia (afzonderlijk) aan te passen veranderde dit tijdstip waarop a mol zwavel gevormd was steeds.

De proef werd dus opgedeeld in 2 onderdelen: Een deel waar de concentratie HCl gelijk bleef, en we de concentratie Na2S2O3 aanpaste. En een deel waar net het omgekeerde gebeurde. Vanuit deze gegevens zouden we de experimentele reactievergelijking moeten kunnen afleiden. Dit is het puntje waar ik vastzit.

Hieronder even mijn gegevens:

Dit is het deel waar we de concentratie HCl veranderen:

Afbeelding

(y-as is snelheid, in a mol / l.s ; de x as is de concentratie)

En dit is het deel waar we de concentratie Na2S2O3 veranderen:

Afbeelding

(y-as is snelheid, in a mol / l.s ; de x as is de concentratie)

Bij het tweede deel, waar we de concentratie Na2S2O3 steeds veranderde is er een duidelijk recht evenredig verband te zien, maar bij HCl zie ik niet direct een mathematisch verband. Echter zou dit laatste wel makkelijk moeten kunnen afgelezen worden, want in onze cursus staat:

"Uit de grafiche voorstelling kan een mathematisch verband afgelezen worden tussen de reactiesnelheid en de concentratie van de stoffen, zoek deze".

Aan de hand hiervan zouden we ook de experimentele snelheidsvergelijking moeten opstellen.

Ik heb ook al diverse sites op internet bekeken, maar die gaan maar al te gauw in de richting van afgeleiden, en dit komt in onze cursus pas tevoorschijn in een van de volgende hoofdstukken. Het enige wat we nu nog maar weten is dat de theoretische reactievergelijking van reactie aA+ bB + cC -> xX + yY + zZ gelijk is aan:

Vt=k.[A]a.b.[sup]c[/sup]

en dat we via een proefje willen controleren of deze overeenkomt met de experimentele snelheidsvergelijking.

Ik heb ook even verder zitten lezen in de cursus, en ze hebben daar prijsgegeven dat:

"Volgens de snelheidsvergelijking hangt de snelheid alleen af van de concentratie van Na[sub]2[/sub]S[sub]2[/sub]O[sub]3[/sub]"

dus:

Vg=k[Na[sub]2[/sub]S[sub]2[/sub]O[sub]3[/sub]]

nu is de vraag dus... hoe kan je dit afleiden uit bovenstaande gegevens?

Alvast iedereen bedankt,

Sam

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Experimentele Snelheidsvergelijking

Een moeilijke reaktie. Vooral omdat er een vaste stof ontstaat (S) waarbij de deeltjesgrootte voortdurend toeneemt. Houden de reaktievergelijkingen daar rekening mee? Stel dat de reaktie helemaal stopt en het samenballen van de colloidale zwavel gaat door. Hoe zit het dan met de doorzichtigheid van dit colloidale systeem? Blijft die dan afnemen?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Experimentele Snelheidsvergelijking

De reactie blijft steeds ondoorzichtiger worden. Het reacitemengsel word eerst een beetje melkwit met een gele schijn, en wordt dan steeds geler.

Maar hoe lang deze reactie door blijft gaan heeft m.i. geen belang bij deze proef, omdat we, telkens als we de proef opnieuw uitvoeren met andere concentraties,

we de tijd stoppen op de moment dat het kruis verdwenen is. Op dat moment is er 'a' mol gevormd (het maakt niet echt uit wat deze waarde is).

Als we dan de reactiesnelheid gaan uitrekenen via vg = n(S)/(Vmengsel . t) krijgen we vanalle waardes vermenigvuldigd met a (zie de screenshots hierboven)

Door deze a in alle snelheidsvergelijkingen gelijk te houden zouden deze beter te vergelijken zijn.

Bij de tweede grafiek is dat dus inderdaad het geval, daar kom je een mooie rechte uit, maar bij de concentratie HCl die aangepast wordt zie ik geen mathematisch verband.

Is het nu wat duidelijker of heb ik het nét ingewikkelder gemaakt?

Sam

Reageer