Azokleurstoffen in snoep/ander eten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 243

Azokleurstoffen in snoep/ander eten

Goedenavond allemaal,

voor school moet ik een literatuuronderzoek maken over de stof methyloranje en een aantal zaken rondom deze stof. Een van de zaken is het gebruik van deze kleurstof (en andere azokleurstoffen) in kleding en voedsel.

Zoals de meeste onder ons weten is er nogal omstredenheid rondom het gebruik van azokleurstoffen in kleding en voedsel. Het zou door het lichaam afgebroken worden tot twee vrije radicalen en deze muteren vervolgens het DNA.

Azokleurstof in snoep veroorzaakt ADHD bij kinderen en mag daarom maar in kleine mate worden gebruikt voor het kleuren van snoepgoed.

Omtrent bovenstaande heb ik een tweetal vragen die ik na enige tijd zoeken op het internet niet kon beantwoorden, vandaar dat ik om jullie hulp vraag.

Als eerste vraag ik mij welke hoeveelheiden azokleurstof (ik denk in microgrammen) er zich in bijv. 100 gram snoep bevinden? (om een voorbeeldberekening te geven gebruik ik de azokleurstof allurarood (E129), deze stof heeft een LD50-waarde van 7mg/kg lichaamsgewicht)

Ook zet het lichaam de azokleurstof uit bijvoorbeeld kleding om in twee vrije radicalen. De docent die het onderzoeksrapport beoordeelt vroeg echter aan mij om te achterhalen welk enzym uit het lichaam, specifiek de azokleurstof afbreekt?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen (en willen) helpen :D

Met vriendelijke groet :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Azokleurstoffen in snoep/ander eten

afhankelijk van de kleurstof kan je aan een paar ppm genoeg hebben om je product te kleuren.

als je een literatuurstudie doet kan ik de engelse wiki aanraden om een globale stam op te zetten en deze te valideren en uit te breiden door verder te zoeken op internet en in boeken met termen uit wiki.

een tip, misschien kan de bibliotheek van de WUR je helpen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 243

Re: Azokleurstoffen in snoep/ander eten

Okay, bedankt :)

Ik zal is even kijken :D

Wat ik nu begrijp is dat er niet specifiek EEN enzym betrokken is bij de afbraak van azokleurstoffen, maar meerdere. Gaat het wel om een reductie dus ik weet niet precies of dit hetzelfde is als wat ik bedoelde.

Haalde deze informatie uit de volgende link: http://library.wur.nl/WebQuery/hydrotheek/lang/1648739

PS: mooie motor heb je trouwens Barry, een GSX600?? :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Azokleurstoffen in snoep/ander eten

Thanks, het is inderdaad het is een zelf gespoten GSX600F uit 89. ik vind hem heerlijk om mee te rijden en kan hard zat. :D

Bij veel afbraak reacties in het lichaam zijn meerdere enzymen nodig (denk aan de afbraak van zetmeel naar glucose) echter is er maar 1 enzym groep die de uiteindelijke mono-sacharide maakt (maltase bijvoorbeeld) volgens mij wil jou docent dat uiteindelijke enzym weten.

hoeveel kleurstoffen er precies in producten zitten hangt veel af van het product, de gewenste kleur, kleur van het product zelf en natuurlijk de kracht van de kleurstof. Elk product zal dus andere hoeveelheden hebben en alleen de fabrikant weet precies hoeveel. Al zal er in de wet gerust wel ergens staan hoeveel er maximaal in een product mag zitten (gebaseerd op die 7mg/kg bijvoorbeeld).

Verder is voor E129 de maximale dagelijkse hoeveelheid gesteld op 7mg/kg (food-info.nl) het lijkt mij sterk dat die waarde gelijk is aan de LD50 waarde.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 243

Re: Azokleurstoffen in snoep/ander eten

Idd, die 7 mg/kg is veel lager dan de LD50 waarde. Zoals jij al eerder aangaf is er maar een paar 100 microgram nodig om 100 gram snoepjes te kleuren. Waar het dan op neerkomt naar mijn idee is dat iemand echt een ontiegelijk hoeveelheid moet eten om daar overheen te gaan 8-)

Dat van die enzymen vind ik een beetje vaag, het gaat om de afbraak van die kleurstoffen. Naar mijn idee is dit meer biochemisch en ik volg toch echt de opleiding chemie......... :P

Zou je misschien een concreet voorbeeld kunnen geven van bijv. allurarood dat wordt gebruikt om van die spaghettislierten rode snoepjes te kleuren, qua hoeveelheid wat erin aanwezig is? :P

Heb zelf het idee dat fabrikanten hier niet zo open over willen zijn omdat het nogal een omstreden onderwerp is. Vind allerlei dingen dat het wel giftig is en dan weer niet.......vervolgens geven ze op de verpakking alleen maar aan dat het erin zit, maar niet hoeveel :x

Mag zelf komende woensdag naar Alkmaar voor het AVB-examen, hoop dat ik het haal :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Azokleurstoffen in snoep/ander eten

je heb gelijk dat fabrikanten daar niet snel informatie over zullen geven en ik weet er ook niet veel van. Als ik kleurstoffen gebruikte, dan gebruikte ik bijvoorbeeld Beta Carateen en Bieten rood.

Is er zo'n duidelijke scheidingslijn tussen chemie en biochemie? ik als voedingsmiddelentechnoloog heb wat chemische kennis over verschillende processen omtrent voedingsmiddelen maar ik zie dat alle organische chemie in minder of meerdere verhouding bio-chemie is. Als je alleen chemie wil zal je het dus volledig anorganisch moeten houden.

het lezen van ingrediënten declaraties is een kunst apart, dat leer je niet in een avondje.

omdat je een literatuurstudie moet doen kan ik je eigenlijk alleen verwijzen naar de bibliotheek van de WUR en eventueel TU Delft. De bibliotheek van het Van Hall heeft niets en van de HAS te Den Bosch weet ik het zo niet.

Misschien de FDA? of anders de VWA (Drune???).

succes

(AVB-examen? ik had gewoon een theorie en een praktijk examen)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 243

Re: Azokleurstoffen in snoep/ander eten

Bedankt voor het advies Barry! :P

Ik denk dat ik het slechts bij een voorbeeld hou qua berekening, om nou de halve wereld op z'n kop te zetten omdat desbetreffende docent dat zou willen gaat mij voor een simpel wat te ver :lol:

PS: bij het AVB-examen moet je bijzondere verrichtingen doen zoals de slalom en het achtje en wat remproeven. Sinds een aantal jaar is het praktijkexamen voor de motor namelijk in tweeën gesplitst (en natuurlijk nog theorie).

Reageer