Vervuiling in straalgrit

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

Vervuiling in straalgrit

Straalgrit bestaat uit korrels gietijzer van 0,4 tot 1,2 mm doorsnede.

Dit wordt gebruikt om staal oppervlakken te reinigen en op te ruwen voor het aanbrengen van coatings e.d.

Een mogelijke controle op de zuiverheid van het straalgrit gebeurd d.m.v. het mengen van een beetje straalgrit met demi-water en na bezinken van het straalgrit een geleidbaarheidsmeting (controle op zouten).

Van gebruikt grit meet ik dan 20-30 µS/cm en van

nieuw ongebruikt grit veel hogere waardes: 50-80 µS/cm.

De waarde van nieuw ongbruikt straalgrit lijkt vrij hoog, maar volgens sommige deskundigen komt dit doordat nieuw grit zeer fijn ijzerstof bevat en daardoor een vrij hoge waarde geeft.

Kan zeer fijn ijzerstof (of gevormde ijzeroxides) de geleidbaarheidsmeting beinvloeden ?

Berichten: 78

Re: Vervuiling in straalgrit

Dat lijkt me wel, want ijzer is een stroomgeleidende stof. Zouten geleiden omdat ze ioniseren waardoor ze energie kunnen doorgeven. IJzer kan dit ook doen, omdat het stroomgeleidend is. Er wordt bij een geleidsbaarheidmeting gemeten hoeveel elektronen terugkeren bij de +pool, ijzerdeeltjes kunnen die elektronen geleiden naar de + pool.

Berichten: 13

Re: Vervuiling in straalgrit

Als er al zeer fijn ijzerstof aanwezig is in het straalgrit, zou dit dan ook bij mengen met demi-water in het water blijven zweven ???

Zou het ijzerstof vanwege de fijnheid niet binnen enkele mnuten reageren met het in water opgeloste zuurstof tot ijzeroxides. ?

Ijzeroxides zijn zeer slecht oplosbaar in water en deze kunnen dus de meting niet beinvloeden denk ik.

Re: Vervuiling in straalgrit

Was je nieuwe materiaal met demiwater op een fijne zeef en drogen, het zou mij niet verbazen als verontreiniging inzit, misschien wel zouten. :oops:

Berichten: 13

Re: Vervuiling in straalgrit

Verontreinigingen zitten in ieder materiaal.

Geen enkel materiaal is immers 100% zuiver.

Ook straalgrit zal een zekere verontreininging bevatten.

Het gaat mij om het principe of een geleidbaarheidsmeting na mengen van straalgrit met demi-water een juiste methode is.

Als zeer fijn ijzerstof de meting kan verstoren, dan is het dus duidelijk geen geschikte methode.

IJzerstof in straalgrit is immers geen verontreininging.

Daarentegen zouten of water-oplosbare organische zuren natuurlijk wel.

Reageer