Zuurstof uit water verwijderen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Zuurstof uit water verwijderen

1e vraag:

Ik ben op zoek naar een chemische stof waardoor ik zuurstof opgelost in water eruit kan halen.

Het is de bedoeling om met deze methode zuurstofsondes te testen op hun werking in bvb. bekers van 500 ml of meer.

2e vraag:

Kent er iemand nog een andere methode om zuurstofsondes te testen op hun werking: bvb. met ijkstalen belucht water of iets dergelijks ?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Zuurstof uit water verwijderen

Iets als natriumnitriet zou kunnen werken. Dat oxideert tot nitraat.

Als je de sensors per se in water wil testen moet je best wat moeite doen om goed geijkte zuurstofconcentraties te bepalen. Kun je ze ook in lucht (gas) testen?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom er zo vaak dergelijke topics in het forum 'Discuccies' trechtkomen?? Daar snap ik nou echt niks van.

Ik heb hem maar verplaatst, maar kan er met m'n pet niet bij...</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Zuurstof uit water verwijderen

Leid een uur lang stikstofgas door het water en het zuurstofgehalte is nul (in ieder geval zeer laag).

Leid een uur lang lucht door het water en het water is dan verzadigd met lucht. M.b.v. de luchtdruk en de temperatuur van het water kun je de bijbehorende zuurstofconcentratie opzoeken in een tabel. Bij kamertemperatuur en een druk van 1 atmosfeer is deze ongeveer 9 mg/l.

Leid een uur lang zuurstofgas door het water en het water is dan verzadigd met zuurstof. M.b.v. de luchtdruk en de temperatuur van het water kun je de bijbehorende zuurstofconcentratie opzoeken in een tabel. Bij kamertemperatuur en een druk van 1 atmosfeer is deze ongeveer 40 mg/l.

Berichten: 1.379

Re: Zuurstof uit water verwijderen

Mijn voorkeur ging altijd uit naar natriumbisulfiet of te wel natriumwaterstofsulfiet. Dat reageert spontaan met opgeloste zuurstof. Een nadeel daarbij is dat je daarmee ionen in het water brengt.

Als je dat niet wilt kun je hydrazinehydraat nemen. Maar dat heeft twee andere nadelen:

1. Het is giftig en wordt daarom niet meer gebruikt in het circulatiewater bij centrale verwarming.

2. De reaktie met zuurstof moet gekatalyseerd worden met cobaltionen, zonder deze katalyse is er geen reaktie met zuurstof.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 252

Re: Zuurstof uit water verwijderen

Sensoren voor opgeloste zuurstof kan je testen op verschillende manieren:

1. meting in normale omgevingslucht. Kijk naar het ruwe sensorsignaal. De waarde die je dan moet hebben is afhankelijk van het type sensor en de leverancier. Voor de meest courante (amperometrische of polarografische) sensoren bedraagt dit om en bij de 60nA bij 25°C. Denk er wel aan dat je de sensor eerst enkele uren laat polariseren voor je met een meting of test begint

2. Meting in stikstofgas. In de specificaties van je sensor vindt je normaal ook de responstijd en de reststroom die je nog mag meten als je van lucht naar stikstof gaat. Ook afhankelijk van sensor tot sensor (merk en type)

3. Er bestaat bij sommige leveranciers een speciale gel (wordt zeroiing-gel) genoemd (geleverd in kleine zakjes) die je kan gebruiken om het nulpunt van de sensor te controleren (gebaseerd op bisulfiet)

4. Je kan ook, bij wijze van snelle test, een spuitbus gebruiken die je kan krijgen in de elektronica-shops en normaal gebruikt wordt om elektronische onderdelen af te koelen. Als je deze aerosol in een proefbuis spuit krijg je een 'kokende' vloeistof (wel ijskoud). Hou je sensor net boven het vloeistofooervlak (er niet in want dan barst de sensor). Op die manier kan je je een idee vormen van de responstijd en 'nulstroom' maar het blijft een benadering.

5. Verwijder het membraan en maak anode en kathode helemaal droog. Je moet nu 0 nA meten (+/- de reststroom, zoals vermeld onder 2.). Indien je een hoger stroOm meet is er een kortsluiting of lekstroom in het interne elektrodelichaam (meestal glas met zilver en platina elektrode) of in de connector. Verwijder dan het intern lichaam en meet opnieuw. Wanneer de stromm nu wel 0 nA bedraagt zat het probleem dus op het intern lichaam. Indien niet, zit het in de connector.

6. Raadpleeg de leverancier van je sensor. Die beschikt over de juiste testequipment.

succes

Berichten: 4

Re: Zuurstof uit water verwijderen

Aan iedereen,

bedankt voor jullie reacties.

En nu proberen hé...

Berichten: 4

Re: Zuurstof uit water verwijderen

Kan iemand mij de reactievergelijking van natriumwaterstofsulfiet en opgeloste zuurstof in water bezorgen ?

Speelt de temperatuur of andere parameters van het water waarin de zuurstof opgelost is een rol bij de reactie ?

Berichten: 1.379

Re: Zuurstof uit water verwijderen

Wat denkt U van

O2+2OH-+ 2HSO3- -----) 2SO42- + 2H2O ?

Deze reaktie verloopt spontaan bij normale temperatuur.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer