[scheikunde] Vitamine C in Spa citron

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 12

[scheikunde] Vitamine C in Spa citron

hallo

Ik moet voor een praktische opdracht het gehalte van vitamine C in Spa Citron bepalen.

Gegeven is dat ik dit moet doen met de stof DCPIP.

Een 2e gegeven is een zogenaamd gidsexperiment dat er zo uitziet:

Weeg 150 mg DCPIP af.

Verwarm 20mL gedemineraliseerd water tot 90 graden.

los de 150 mg DCFIF op in de 20 mL water van 90 graden.

vul de gemaakte oplossing met gedemineraliseerd water aan tot 500 mL

weeg 10 mg Vitamine C af en los dit op in 80 mL gedemineraliseerd water.

voeg een klein beetje zwavelzuuroplossing toe en controleer dat de ph kleiner is dan 4

vul de verkregen oplossing van vitamine C met gedenineraliseerd water aan tot 100 mL.

vul de aangezuurde oplossing van vitamine C langzaam aan met de gemaakte DCFIF oplossing totdat er geen verandering meer plaats vind.

Doormiddel van dit gidsexperiment moet ik een methode bedenken om het gehalte Vitamine C in spa citron te bepalen.

tevens staat er dat je bij de bepaling last van koolstofdioxide kunt hebben, maar ik heb bedacht dit te verwijderen door een tijd te schudden??

ik ben zeer slecht in scheikunde en k heb dan ook werkelijk geen id hoe ik hiermee moet beginnen.

zou iemand mij een duwtje in de goede richting kunnen geven?

bij voorbaad dank!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Vitamine C in Spa citron

om je koolzuur kwijt te raken kan je het beter door een fitreerpapiertje halen. heb je snel ongeveer 80% koolzuur minder.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Vitamine C in Spa citron

smart1 schreef: hallo

Ik moet voor een praktische opdracht het gehalte van vitamine C in Spa Citron bepalen.

Gegeven is dat ik dit moet doen met de stof DCPIP.

Een 2e gegeven is een zogenaamd gidsexperiment dat er zo uitziet:

Weeg 150 mg DCPIP af.

Verwarm 20mL gedemineraliseerd water tot 90 graden.

los de 150 mg DCFIF op in de 20 mL water van 90 graden.

vul de gemaakte oplossing met gedemineraliseerd water aan tot 500 mL

weeg 10 mg Vitamine C af en los dit op in 80 mL gedemineraliseerd water.

voeg een klein beetje zwavelzuuroplossing toe en controleer dat de ph kleiner is dan 4

vul de verkregen oplossing van vitamine C met gedenineraliseerd water aan tot 100 mL.

vul de aangezuurde oplossing van vitamine C langzaam aan met de gemaakte DCFIF oplossing totdat er geen verandering meer plaats vind.

Doormiddel van dit gidsexperiment moet ik een methode bedenken om het gehalte Vitamine C in spa citron te bepalen.

tevens staat er dat je bij de bepaling last van koolstofdioxide kunt hebben, maar ik heb bedacht dit te verwijderen door een tijd te schudden??

ik ben zeer slecht in scheikunde en k heb dan ook werkelijk geen id hoe ik hiermee moet beginnen.

zou iemand mij een duwtje in de goede richting kunnen geven?

bij voorbaad dank!
Je ziet ergens tussen de stappen dat een 10 mg vit c wordt opgelost in 80 ml water. Dat is een concentratie van 125 mg/l. Als je de concentratie vit c ongeveer weet van je spa citron, kun je die eventueel verdunnen en je spa citron dus ipv die oplossing gebruiken.

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Vitamine C in Spa citron

okay! bedankt! barry dan ga ik die manier gebruiken om het koolzuur eruit te halen.

FsWd, wat zou het voordeel zijn als ik de verdunde spa citron gebruik ipv 10 mg vit c opgelost in 80 ml water?

hebben jullie enig idee met wat voor methode ik uiteindelijk het gehalte kan bepalen en met welke reacties ik dan precies te maken krijg?

bij voorbaad dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Vitamine C in Spa citron

smart1 schreef: okay! bedankt! barry dan ga ik die manier gebruiken om het koolzuur eruit te halen.

FsWd, wat zou het voordeel zijn als ik de verdunde spa citron gebruik ipv 10 mg vit c opgelost in 80 ml water?

hebben jullie enig idee met wat voor methode ik uiteindelijk het gehalte kan bepalen en met welke reacties ik dan precies te maken krijg?

bij voorbaad dank!
8-[ Je wilt toch het vit. c gehalte weten van je spa citron? Dan zou je dat toch ergens moeten toepassen ipv een standaardoplossing, waar je het gehalte dus al van weet...

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Vitamine C in Spa citron

:oops: ja, je hebt gelijk FsWd! beetje dom!!

hoe zou het stappenplan eruit moeten zien als ik met behulp van dat gidsexperiment het gehalte wil gaan bepalen?

ik snap er vrij weinig van maar dat is wel duidelijk denk ik(A)

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Vitamine C in Spa citron

Mooi, je begrijpt denk ik meer dan je denkt. Je bent nu alleen je zelfvertrouwen aan het aanvallen, kappen daarmee! ( :D )

Als ik zoek naar vit. c op google, dan lees ik onder andere dat vit. c een anti-oxidant is. Dit betekent dat het zelf makkelijker zal oxideren dan hetgeen dat vit. c wil beschermen. Chemisch gezien is vit. c dan een reductor. Dat zou betekenen dat DCPIP een oxidator is. Akkoord?

Nu zie ik nergens een indicator terug in je voorschrift. Dit zou betekenen dat DCPIP zelf een kleur heeft, een kleur krijgt als deze gereduceerd wordt, of misschien wel een neerslag vormt.

Aan de hand van een reactievgl samen met het aantal ml verbruik op het eindpunt (het punt dat je niets meer aal je oplossing ziet gebeuren) en de concentratie van je DCPIP oplossing, kun je daarna het aantal mg vit. c in spa lemon bepalen.

(Ik geef je even mee dat DCPIP zelf een sterk kleurende blauwe kleurstof is, en je deze niet zo makkelijk van dingen als kleding en huid afkrijgt. Een (engelse) weergave van de reacties vind je terug op wikipedia.)

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Vitamine C in Spa citron

okay :D

het is dus een reductor en DCPIP is dan inderdaad een oxidator dat snap ik :D

vitamine c is ascorbinezuur toch? even voor de zekerheid?

van DCPIP is mij vertelt dat het in zuur milieu rood is en in basisch blauw. gereduceerd is het kleurloos.

ik zal even op een rijtje zetten wat ik denk dat ik moet doen:

in ieder geval een titratie uitvoeren met DCPIP in het buret.

vervolgens een bepaalde hoeveelheid spa citron pipetteren (hoeveel weet ik niet)

dan beginnen met druppelen van DCPIP in de het spa citron en net zolang doorgaan tot het rood word???

aflezen hoeveel DCPIP je gebruikt hebt...

en dan de berekening uitvoeren met molaire massa van DCPIP en Vitamine C? om zo uiteindelijk het aantal mg vitamine C in de spa citron te bepalen?

ik zit dan alleen nog met de reactievgl die ik hierbij gebruik... daar heb ik veel moeite mee...

alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Vitamine C in Spa citron

Uitstekend hoe je het uitlegt, dat is nl precies wat er gebeurt: zolang dcpip dus gereduceerd kan worden door inderdaad ascorbinezuur, blijft je oplossing kleurstof. Op het moment dat het niet gereduceerd wordt, wordt je oplossing meteen rood/roze.

Je mist alleen nog even in je verhaal dat je ook de concentratie dcpip in je berekening nodig hebt. Qua eenheden ga je dus van l (verbruik) met mol/l (concentratie) naar mol (aantal mol dcpip en dan verrekenen naar aantal mol vit. c), en dat met g/mol naar aantal g vit c.

Met de hoeveelheid spa citron die je in gebruik hebt genomen, kun je dan uitrekenen hoeveel vit. c in een liter zit.

Weet je van beide stoffen de halfreacties al? Die zijn eenvoudig te vinden op google als je de stofnaam intoetst. Deze analyse wordt in laboratoria gebruikt, en dus is er veel documentatie over te vinden.

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Vitamine C in Spa citron

DCFIF-(aq) + H+ (aq) → DCFIF-H (aq)

van blauw naar rood?

halfreactie vit. C:

C6H8O6 + H2O → ← C6H8O7 + 2 H+ + 2 e−

halfreactie DCPIP:

deze halfreactie kan ik nergens vinden...

ik heb even zelf wat cijfers verzonnen om te kijken of ik uit de berekening kan komen...

mol massaDCPIP = 200 g

Vitamine C = 100 g

titratie vloeistof bevat 125 mg/l ---> 0,125 : 200 = 0,000625 M/L

(even over die 125 mg/l, die heb ik uit het gidsexperiment... hoe kom ik achter die concentratie van het DCPIP in de buret??)

bijvoorbeeld 2mL DCPIP verbruikt dus 2x 0,000625= 0,00125 mmol DCPIP toegevoegd.

ik ga er even vanuit dat de oplossing vitamine C 0,00125 mmol is.

(daar kom je achter door de verhouding uit je redoxreactie te bekijken toch? 1:1)

0,00125 x 100 =0,125 mg aan vitamine C in spa citron?

en nu ? klaar?

wederom alvast bedankt!

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Vitamine C in Spa citron

toch nog even aan het zoeken geweest naar de half reactie van DCPIP

DCPIP (blauw) + 2H+ + 2e- <---> DCPIPH2 (kleurloos)

dit zou dan reageren met vit c. waaruit een totale redoxreactie ontstaat van :

DCPIP + 2H+ + 2e- <---> DCPIPH2

C6H8O6 + H2O<--->C6H8O7 + 2 H+ + 2 e−

------------------------------------------------------

DCPIP +2H+ +C6H8O6 + H2O ---->DCPIPH2 + C6H8O7 +2H+

(aan beide kante de H+ wegstrepen???)

DCPIP +C6H8O6 + H2O ---->DCPIPH2 + C6H8O7

is dit correct?

bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Vitamine C in Spa citron

Over de DCPIP reactie ben ik wel tevreden. De vit. c reactie klopt niet helemaal. Het water is niet nodig, de 2 protonen (H+) komen van het vitamine C zelf. Het zal ook geen zuurstof opnemen. En omdat aan beide kanten 2H+ staat, mag je die wegstrepen. Zoals je ziet reageert het dus 1:1.

Mocht het je interesseren wat er nu in het molecuul vit. c gebeurt:

Vitamine C is een organisch molecuul opgebouwd uit C, H en O atomen. Ergens in het molecuul (zo groot is het ding niet), bestaat deze constructie:

Code: Selecteer alles

-C===C-

  |   |

  OH  OH

Wat er na de reductie gebeurd is:

Code: Selecteer alles

-C---C -

  || ||

  O   O

Beide zuurstoffen zitten nu 2x gebonden aan hun koolstof, en zijn hun waterstoffen kwijt. Dit omklappen levert ook meteen de 2 elektronen op. De gevormde stof heet dehydroascorbinezuur, wat letterlijk staat voor vitamine c zonder waterstof.

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Vitamine C in Spa citron

okay! helemaal super ik snap het helemaal! bedankt!

ik zit alleen nog met 1 ding...

in het gidsexperiment staat

voeg een klein beetje zwavelzuuroplossing toe en controleer dat de ph kleiner is dan 4

vul de verkregen oplossing van vitamine C met gedenineraliseerd water aan tot 100 mL.

ik vroeg me af waarom je die zwavelzuuroplossing toe moet voegen... ik denk om de ph naar beneden te krijgen maar waar zou dat goed voor moeten zijn?

danku!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Vitamine C in Spa citron

Omdat je oxidator alleen goed werkt in zuur milieu. Dat zie je ook aan de reactievgl: er is zuur bij nodig, dat komt niet uit de lucht vallen.

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Vitamine C in Spa citron

Inmiddels ben ik begonnen aan de proeven. Het koolzuur heb ik verwijdert door middel van een terugvloeikoeler.

Van te voren heb ik eerst de molariteit van de DCPIP oplossing vast gesteld door Titter te stellen en zo achter de exacte Molariteit te komen. ---> (0,0094 M)

Er is echter een probleem ontstaan. Op de fles staat dat er 9 mg Vit C. in spa citron zit. Na 5 ml dcpip te hebben getitreerd is de spa citron nog steeds niet omgeslagen en dat zou dus betekenen dat er meer dan 81,7764 mg Vit c. in 100 ml spa citron zit!? 8-[

volgens een ph papiertje is spa citron van zichzelf zuur genoeg (ph <4)

ik heb geen id waar de fout zit.

Berekening:

5 ml. X 0,0094M = 0,047

0,047 X 176,12 (mol massa vit c) = 8,27764 mg vit c in 10 ml spa citron

8,27764 x 10 = 82,7764 mg in 100 ml spa citron.

bij voorbaad dank!

Reageer