scheiding maizena en talc

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

scheiding maizena en talc

hallo, ik ben lenneke keijzer en ik werk in frankrijk voor een organisatie die een filter heeft ontwikkelt om drugs te zuiveren voor injectie... We hebben het hier over het algemeen over straat-drugs-gebruikers die heroine en cocaine spuiten, maar er zijn in frankrijk ook nogal wat gebruikers die medicijnen "shotten" en dit brengt aardig wat gevaren met zich mee, n.b. de injectie van maisstijfsel (maizena) en talc, twee vulstoffen die in de medische industrie veel worden gebruikt.

Kent iemand een -goedkope- methode om maizena en talc te scheiden zodat we te weten kunnen komen hoeveel van de ene en hoeveel van de andere stof in de medicijnen zitten (fabricant weigert ons dit te vertellen)?

ik weet dat de beste oplossing "niet injecteren" is maar helaas is dat voor "addicted people" niet zo simpel.. heel veel mensen stoppen wel uiteindelijk. Ons werk is ervoor te zorgen dat ze dan (relatief) gezond zijn en niet op hun sterfbed liggen vanwege longproblemen door talcinjectie

Heel erg bedankt,

Lenneke

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: scheiding maizena en talc

Je zou centrifugeren kunnen overwegen.

Berichten: 5

Re: scheiding maizena en talc

Helaas ik sta niet elke dag in een lab (niet meer). Zou je iets meer info kunnen geven ? Hoe lang en welke snelheid of waar kan ik dit soort informatie opzoeken ?

thanks,

Lenneke

Re: scheiding maizena en talc

Maizena is een zetmeel en brandbaar terwijl talk heel vuurbestendig is, ik denk dat het mogelijk moet zijn het zetmeel er uit te branden zodat je alleen talk overhoudt.

Berichten: 5

Re: scheiding maizena en talc

dus ik moet gewoon de fik in mijn buisje steken en wat er over blijft wegen ?

Wauw da's nog eens een goedkope methode !!

Bedankt !!

Lenneke

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: scheiding maizena en talc

maizena reageert weinig met zuur (bij kamertemperatuur tenminste) misschien kan je de talk oplossen met een niet als te sterke zoutzuur oplossing en dan de maizena filtreren, spoelen en drogen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Re: scheiding maizena en talc

Talk lost niet op in verdunde zuren. Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: scheiding maizena en talc

hellaas, was ook een misschien.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 5

Re: scheiding maizena en talc

hello allemaal,

bedankt voor jullie antwoord...

als ik het goed heb moet ik dus mijn mix van talk en maizena in een oven op 250 graden zetten (maizena heeft een combustion-temperature van rond de 170 graden, talk boven 450 - maar ik heb niet gevonden hoeveel precies) en wegen wat er overblijft...

Maar, als de maizena verbrandt blijven er toch altijd resten over in mijn buisje ??? dus het eindprodukt is nog altijd zwaarder dan alleen de talk ?

Als ik nu de moleculen voor en na verbranding ken, dan kan ik dat misshcien wel uitrekenen... maar da's ook weer niet duidelijk, 1 site zegt alleen wat er overbljift na een onvolledige verbranding, maar wanneer weet je nu of 'ie volledig of onvolledig is verbrandt ?

Hmm jullie hebben me op de weg geholpen, maar als echt chemie-idiootje ben ik er nog niet helemaal uit... Heeft iemand nog zin om hier zijn of haar 'kop' over te breken ?

Lenneke

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: scheiding maizena en talc

Leneke schreef: hello allemaal,

bedankt voor jullie antwoord...

als ik het goed heb moet ik dus mijn mix van talk en maizena in een oven op 250 graden zetten (maizena heeft een combustion-temperature van rond de 170 graden, talk boven 450 - maar ik heb niet gevonden hoeveel precies) en wegen wat er overblijft...

Maar, als de maizena verbrandt blijven er toch altijd resten over in mijn buisje ??? dus het eindprodukt is nog altijd zwaarder dan alleen de talk ?

Als ik nu de moleculen voor en na verbranding ken, dan kan ik dat misshcien wel uitrekenen... maar da's ook weer niet duidelijk, 1 site zegt alleen wat er overbljift na een onvolledige verbranding, maar wanneer weet je nu of 'ie volledig of onvolledig is verbrandt ?

Hmm jullie hebben me op de weg geholpen, maar als echt chemie-idiootje ben ik er nog niet helemaal uit... Heeft iemand nog zin om hier zijn of haar 'kop' over te breken ?

Lenneke
Je zou het kunnen verbranden, en dan de lucht verdringen door pure zuurstof of lachgas.

Re: scheiding maizena en talc

Ik denk niet dat iemand je direct kan helpen omdat het onbekend terrein is.

Ik zou gewoon beginnen met testen.

Talk (een mespuntje) in een pyrex!!! (vuurvaste) buis en verhitten boven een gasbrander en kijken of het goed blijft. Ik verwacht van wel omdat speksteen ook voor haarden wordt gebruikt.

Hetzelfde met maizena en dan een paar mengsels testen. Zo lang verhitten dat ook de koolstof weg is.

Ik weet niet of er naast talk geen andere onbrandbare producten in je producten zitten zoals bijvoorbeeld titaanoxide voor een witte kleur. Omgekeerd zullen er meer brandbare stoffen inzitten dan maizena alleen.

Het zal nooit echt nauwkeurig worden maar het zou je wel een redelijk idee moeten geven.

typo

Berichten: 5

Re: scheiding maizena en talc

Hallo,

Heel erg bedankt. Ik ga het inderdaad op die manier testen... misschien ook in een oven (indien de vlam zo heet is dat de talk ook -voor een deel- verdwijnt).

Waarschijnlijk ga ik ergens in januari het lab in dus ik laat jullie tegen die tijd weten hoe het is gegaan ...

Lenneke

Reageer