Mastinox

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Mastinox

Hallo ,

Ik zla me eerst even voorstellen ik ben robin en ben werkzaam in de vliegtuigonderhoud industrie.

Ik heb een vraag die al een tijdje loopt te knagen, in de vliegtuig onderhoud wordt een middel gebruikt om corrosie tegen te gaan als men 2 verschillende metalen aan elkaar bevestigd dit kan bijv. een een bout in een aluminium constructie paneel bevestigen. Om corrosie tegen te gaan gebruiken wij het z.g Mastinox.

Dit compound schijnt erg giftig te zijn maar kan er verder geen informatie over vinden. Een bestand deel is Strontium Chromaat. Mijn collega's smeren het goedje met blote handen op de bouten nou lijkt het me een zeer giftig goedje als ik al naar de kleur kijk (lime groen/geel) dus lijkt mij dat je hier speciale handschoenen voor nodig hebt. ik had al wat ge-googled en kwam op aantal sites waar stond dat strontium radioactief is?

weet iemand hier meer informatie over met betrekking voor de gezondheid.

Ik heb verder geen verstand van chemie dus neem me het niet kwalijk als ik iets verkeerds zeg.

alvast bedankt

Robin

Re: Mastinox

Het behoorlijk vervelend spul het is toxisch en carcinogeen.

Ik heb hieronder een link geplaats naar een leverancier ami-con met een lijst waarin ook mastinox, als je er op klikt vraagt deze naar je naam en email adres en dan kun je de MSDS (matrial safety data sheet downloaden.

Hierin staat alle informatie op veiligheids- en gezondheidgebied.

Ik zou contact opnemen met de veiligheids- of ARBO dienst om eens th laten uitleggen hoe je met dit spul moet werken want blote handen kan echt niet.

http://www.ami-con.co.uk/health_and_safety...hp?ptr=600&sw=&

Berichten: 1.379

Re: Mastinox

Het carcinogene zit in het chromaat en niet in het metaal strontium. Het chromateren van aluminium wordt of werd veel gedaan om corrosie te verhinderen. Het metaal krijgt dan een wat vlekkerige, geelgroene kleur. Men doet het omdat de natuurlijke oxydelaag op aluminium meestal onvoldoende corrosiebescherming biedt. Men gebruikte daarvoor geen merkartikel maar gewoon een verdunde Cr(VI)-oxyde oplossing of een dichromaatoplossing.

Ik denk echter dat het aluminium na korte tijd al het Cr(VI) reduceert tot tot Cr(III) en dan is het metaaloppervlak veel minder giftig geworden.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 2

Re: Mastinox

Heren, bedankt voor jullie reactie hier heb ik wat aan.

Ik heb de arbo ingelicht en die zouden het verder onderzoeken. Het schijnt te zijn dat er minder gevaarlijke sealings en compounds zijn. Alles wat goed is voor een vliegtuig is slecht voor de mens haha.

Nogmaals bedankt.

Met vriendelijke groet,

Robin

Reageer