[scheikunde] Producten reactievergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 87

[scheikunde] Producten reactievergelijking

Weet iemand de producten van de volgende 4 reactievergelijkingen? Ik vind het moelijk om zelf te bedenken:

CaC2 + H2O --> ?

Al4C3 + H2O --> ?

CaF2 + H2SO4 --> ?

Na2O + CO2 --> ?

Groeten Murru

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 541

Re: [scheikunde] Producten reactievergelijking

Even kijken op google

CaC2 + 2 H2O → C2H2 + Ca(OH)2

Al4C3 + H2O = CH4 + Al(OH)3

Ik vond deze twee door alleen jouw reactie te kopiëren in Google.

verder kijk even in het help forum hou je subscript en superscript gebruikt dat maakt het een stuk leesbaarder

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] Producten reactievergelijking

De eerste 2 zijn misschien wat moeilijk om zelf te bednken maar die laatste 2 kan je zeker en vast!

Herriner je nog zoutvorming? :)

Vreggie dat gelijkheidsteken is fout je linkerlid en je rechterlid zijn niet gelijk dus zet je daar best voor alle duidelijkheid een reactiepijl. ;)

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Producten reactievergelijking

CaF2 + H2SO4 -->

zou dat dit kunnen zijn:

(wij zijn op school nu ook bezig met dit onderwerp, dus dit is wel fijne oefening xD)

CaF2 + H2SO4 --> CaSO4 + 2HF

en die vierde reactie is volgens mij dit:

Na2O + CO2 --> Na2CO3

maar volgens mij moet iemand met chemielevel 4 dit gewoon kunnen hoor :S.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Producten reactievergelijking

maar volgens mij moet iemand met chemielevel 4 dit gewoon kunnen hoor :S.
No offence, maar jij laat ook nog wel het een en ander achterwege... bij elke chemische reactie horen namelijk ook fase-aanduidingen.

Aangenomen dat bijvoorbeeld de 4e reactie in water plaatsvindt klopt hij al niet.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 87

Re: [scheikunde] Producten reactievergelijking

gertjun schreef: CaF2 + H2SO4 -->

zou dat dit kunnen zijn:

(wij zijn op school nu ook bezig met dit onderwerp, dus dit is wel fijne oefening xD)

CaF2 + H2SO4 --> CaSO4 + 2HF

en die vierde reactie is volgens mij dit:

Na2O + CO2 --> Na2CO3

maar volgens mij moet iemand met chemielevel 4 dit gewoon kunnen hoor :S.
Ik heb al sinds de middelbare school geen echte pure scheikunde meer gehad; enkel biochemie en moleculaire biologie, maar daar ben ik dan ook uitermate sterk in :p Ik ben weer een beetje scheikunde gaan oefenen omdat ik het vroeger wel een leuk vak vond, eigenlijk door dit forum. Dus bedankt chemieforum.nl! Voor de verstandige en leerzame kleine hobby die jullie mij geschonken hebben :p

Groeten Murru

P.S. Ook bedankt voor alle reacties natuurlijk

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Producten reactievergelijking

'no offence'

beryllium...

ik vat jou niet helemaal

ik zeg dat iemand dit van chemielevel 4 gewoon moet kunnen

en dat ik wat agterwege laat, wil niks zeggen, kijk maar naar mijn chemielevel, 3...

en ik zeg nog dat het een oefening is...

dus laat die lullige opmerkingen agterwege...

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium:

Ik draai al een stuk langer mee op het forum dan jij, als moderator. Mijn taak is om het geheel een beetje bij te sturen waar nodig. Als jij een in mijn ogen onterechte opmerking maakt mag ik daar op reageren. En jouw opmerking was onterecht, je geeft immers zelf al toe dat jouw niveau het niet haalt.

Als je het er niet mee eens bent, prima. Is jouw goed recht. Maar zullen we dat dan even buiten het topic om doen? Je kunt me emailen. Verdere opmerkingen in dit topic die voor de topicstarter niet relevant zijn zal ik zonder pardon verwijderen.

</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Producten reactievergelijking

Jij maakt anders exact dezelfde lullige opmerking richting de topicstarter hoor.

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Producten reactievergelijking

oke...

mijn excuses voor mijn opvatting, ik had het idee dat iemand met chem. lev. 4 dit moest kunnen aangezien ik in VWO4 zit...

mijn excuses daarvoor.

Ik heb nu ook door wat ik vergeten ben, maar zijn mijn vergelijkingen verder wel goed, naast die fase-aanduidingen?

wie zou ze willen verbeteren?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Producten reactievergelijking

Wat gebeurt er met vast natriumcarbonaat in waterig milieu? Dat was je dus vergeten :)

Reageer