vragen over IR-straling bij organische moleculen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

vragen over IR-straling bij organische moleculen

ik heb twee vragen

waneer men een IR-spectra opneemt maakt men gebruik van hele dunne tabletten voor vaste stoffen of dunne films voor vloeistoffen. wat zegt dit over de moleculaire extinctie coefficient van organische moleculen voor IR-straling.

waterstofbrugvorming geeft een brede piek in het spectrum b.v. OH-groep. Hoe vindt deze interactie van brede piek plaats binnen organische moleculen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vragen over IR-straling bij organische moleculen

Lambert-beer, concentratie en weglengte, doe er wat mee :P

Teken eens een netwerkje van waterstof gebonden OH-s en kijk in welke richtingen de bindingen allemaal bewegen. Dat zijn allemaal verschillende energieniveaus.

Berichten: 5

Re: vragen over IR-straling bij organische moleculen

sorry voor de verteraging ik had er druk

Lamert-beer heeft niks te maken met IR volgens andere bronnen.

ik heb een netwerk voor OH-s waterstof getekent. het zijn inderdaad verschillende energieniveaus.

maar kan het zijn dat de energieniveaus steeds afwisselen en daar door een piek verbreding ontstaat in het spectrum.

bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: vragen over IR-straling bij organische moleculen

Lamert-beer heeft niks te maken met IR volgens andere bronnen.
Ik ben benieuwd naar die bronnen...

De suggestie van FsWd als richtinggever voor het antwoord op je eerste vraag is gewoon een goede.

De wet van Lambert-Beer geldt net zo voor IR als voor UV/VIS, waar hij misschien het meest wordt toegepast. In de milieuchemie wordt deze wet volop gebruikt bij de analyse, via IR-spectrometrie, van bepaalde organische stoffen in bodemmonsterextracten en watermonsterextracten (m.n. olieverbindingen).

Berichten: 5

Re: vragen over IR-straling bij organische moleculen

ok het is duidelijk dat MEC ook toegepast wordt bij IR. het is ook duidelijk dat moleculaire extinctie coefficient (MEC) de stof eigenschaap is. maar ik begrijp nog steeds niet warom deze eigenschap wordt bij de formule toegepast A=MEC*b*c.

bij waterstofberuggen worden de electronen door verschillende atonem gezogen, daardoor ontstaat een brede piek in het spectrum. klopt dat.

bedankt voor de reactie

Reageer