[scheikunde] redoxreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 51

[scheikunde] redoxreactie

Ik weet hoe ik alles moet opschrijven ik heb alleen 2 probleempjes:

- Oxaalzuur H2C2O4 x 2H2O staat niet in tabel 48 van binas en zwavelzuur H2SO4 ook niet

- ik weet niet meer hoe ik kan zien welke stof een reductor is en welke een oxidator

nogmaals hoe ik de rest moet opschrijven weet ik

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] redoxreactie

Weet je zeker dat je alleen zwavelzuur had en niet iets als kaliumpermanganaat of kaliumdichromaat?

Oxaalzuurdihydraat splitst in 2 mol water en 1 mol H2C2O4. Die laatste vind je wel in binas en wel bij -0,49.

En je kan heel vlug zien of een stof DIE JE HEBT een oxidator danwel reductor is. Hoe? Door te kijken in binas aan de kant van de stof DIE JE HEBT, ook elektronen staan. Staan ze er, dan betekent dat de stof tijdens de redox deze opneemt, en daarom de oxidator is.

Waarom leg ik de nadruk op DIE JE HEBT? Veel mensen maken de fout in bijvoorbeeld een keukenzoutoplossing Cl2 als oxidator te nemen, terwijl ze alleen maar Cl- in hun oplossing hebben.

Berichten: 51

Re: [scheikunde] redoxreactie

ik zie nu dat het toch kaliumpermanganaat is in plaats van zwavelzuur.

bedankt!

Berichten: 51

Re: [scheikunde] redoxreactie

Nu heb ik toch nog een vraag

ik heb deze 3 stoffen in een erlenmeyer en daarvan moet ik de vergelijking van de reactie afleiden.

- Kaliumpermanganaatoplossing: KMnO4

- Oxaalzuuroplossing: H2C2O4 x 2H2O

- 2M zwavelzuuroplossing H2SO4

hoe kan ik dan zeggen welke stoffen er reageren?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] redoxreactie

Daar geef ik je dan ook een hint mee, hoe sterker het zure milieu (en je kunt er vanuitgaan dat wat jij had het maximum is), hoe hoger in de lijst je je permanganaatreactie moet hebben.

Berichten: 51

Re: [scheikunde] redoxreactie

oke dus de permanganaat reageert met het oxaalzuur

en de kalium en de 2H2O staat dan niet in de reactie?

dan krijg je dit idee

Oxaalzuur: H2C2O4 ↔ 2 CO2 + 2H+ + 2e- (reductor -0.49)

Permanganaat: MnO4- + 8H+ + 5e- ↔ Mn2+ + 4H2O (oxidator + 1.52)

Klopt het dat om te kijken welke er reageren je de hoogste reductor en de hoogste oxidator moet nemen?

Berichten: 51

Re: [scheikunde] redoxreactie

ik heb nu dit:

In de erlenmeyer zitten op de moment een aantal stoffen namelijk:

- Kaliumpermanganaatoplossing: KMnO4

- Oxaalzuuroplossing: H2C2O4 x 2H2O

- 2M zwavelzuuroplossing H2SO4

Dan ga ik kijken welke stoffen er reductor zijn en welke oxidator:

Reductor: permanganaat=+ 1.52 zwavelzuur= -0.09

Oxidator: oxaalzuur= -0.49

Dat betekend dat permanganaat en oxaalzuur reageren omdat dat de hoogste reductor en oxidator zijn.

Oxaalzuur: H2C2O4 ↔ 2 CO2 + 2H+ + 2e-

Permanganaat: MnO4- + 8H+ + 5e- ↔ Mn2+ + 4H2O

Oxaalzuur: H2C2O4 ↔ 2 CO2 + 2H+ + 2e- (x5)

Permanganaat: MnO4- + 8H+ + 5e- ↔ Mn2+ + 4H2O (x2)

5 H2C2O + 2 MnO4- ↔ 10CO2 + 10H+ + 2Mn2+ + 8H2O

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] redoxreactie

Uitstekend. Dus hoeveel mol permanganaat kon nu met 0,0197 mol oxaalzuur reageren?

Berichten: 51

Re: [scheikunde] redoxreactie

Uitstekend. Dus hoeveel mol permanganaat kon nu met 0,0197 mol oxaalzuur reageren?
Oke deze vraag snap ik even niet. Hoe kom je op die 0.0197 mol oxaalzuur?

ik heb nu 5 oxaalzuur staat tot 2 permanganaat

Is die mol bij deze vergelijking noodzakelijk om bij het antwoord te zetten of is het een bijzaak>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] redoxreactie

Je hebt die berekening uit het andere topic niet voor niets gedaan, of wel? Of ga je me vertellen dat in 10 kubieke meter oxaalzuur evenveel mol zit als een spatelpuntje oxaalzuur? ;)

Berichten: 51

Re: [scheikunde] redoxreactie

Inderdaad ik zie op mijn blaadje dat dat de volgende vraag is.

Eens kijken: Ik heb een verhouding namelijk 5mol oxaalzuur staat tot 2 mol permanganaat. (in mijn vraag staat trouwens kaliumpermanganaat, doet dat er nog wat toe?)

Ik heb 0.0197 mol oxaalzuur. ik neem aan dat ik die dan met 5 en met 2 moet vermenigvuldigen of zit ik er nou erg naast?

Berichten: 51

Re: [scheikunde] redoxreactie

ik heb een idee.

met zo'n tabel

5 2

0.0197 ?

dan krijg ik 7.88x10^-0.3

en is dat antwoord dan hetzelfde als deconcentratie van kaliumpermanganaatoplossing in mol per liter

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] redoxreactie

Je zit er dicht bij:

als je 5 mol oxaalzuur nodig hebt om met 2 mol permanganaat te reageren, dan heb je 0,0197 mol oxaalzuur nodig om met x mol permanganaat te reageren. Dus inderdaad: 0,0197 mol *2/5 = 0,00788 mol permanganaat. Waar had je die permanganaatoplossing vandaan en heb je die ergens verdund?

Berichten: 51

Re: [scheikunde] redoxreactie

oke edat klopt dus. Die permanagaatoplossing was volgens mij niet verdund. Tenminste dat staat er hier niet bij.

Het was trouwens kaliumpermanganaat

Reageer