Koolzuurgehalte bepalen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 34

Koolzuurgehalte bepalen

Gegroet

Ik zit in mijn laatste jaar Chemie te Don Bosco Haacht en mijn onderwerp is "Kwaliteitscontrole van bier".

Maar dat even terzijde gelaten. Voor het eindwerk moeten we 32u labo's uitvoeren. Ik heb al genoeg proeven maar ik zou graag nog een koolzuurgehalte bepaling doen. Ik heb al aan verschillende personen gevraagd hoe dit gebeurd, ook op internet heb ik al wat afgezocht. En telken lees/hoor ik hetzelfde, namelijk dat dit allemaal via de computer/machines gebeurd.

Maar ik zou dus graag een praktische bepaling doen. Iemand een idee hoe ik dit kan doen? Een titratie, neerslagreactie, ...

Met vriendelijke groet

Berichten: 61

Re: Koolzuurgehalte bepalen

Beste Joske,

Bepaling van het CO2 gehalte in bier

Via een manometer met doorprik en ventiel kan het koolzuurgehalte in bier bepaald worden. Hiertoe wordt de partiële koolzuurdruk en de temperatuur van het bier bepaald. Volgens de wet van Henry-Dalton kan het koolzuurgehalte afgeleid worden uit de oplosbaarheidtabellen van koolzuurgas in bier.

Misschien kom je nu een stap verder. ;)

Berichten: 915

Re: Koolzuurgehalte bepalen

toestelletje om dit te meten...

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Koolzuurgehalte bepalen

Inderdaad, je moet het bier in blik of fles aanprikken. Schudden tot evenwicht en de druk en temperatuur meten. Het CO2 gehalte is dan te berekenen.

Wat voor proeven wilde je nog meer gaan doen om de kwaliteit van het bier te bepalen?

Berichten: 34

Re: Koolzuurgehalte bepalen

Bedankt voor de hulp, voor mijn theoretisch deel kan ik deze info zeker gebruiken, maar voor mijn praktisch werk ben ik er niet veel mee simpelweg omdat dat materiaal niet aanwezig is op school :lol:

Ik heb volgende proeven:

1) Alcoholgehalte bepalen, dit met een terugtitratie en ik ga proberen al de ethanol uit het bier te destilleren, dit is alles behalve nauwkeurig. Maar we'll give it a try Afbeelding

2) Dan nog een sulfietbepaling, ook met een titratie.

3) pH bepalen, met een pH meter en een universeel indicator.

4) Zuurstofbepaling, dit gebeurd ook met een machine, maar dat is aanwezig op school. Het gaat wel niet simpel worden om de laboprocedure te vertalen naar een procedure voor op school uit te voeren.

5) En dan ga ik nog ammoniak maken, oplossen in water voor thuis mijn glazen mee af te wassen. Nee serieus, ik ga gewoon ammoniak maken als extra proef.

Maar moesten jullie nog extra proeven weten die ik kan uitvoeren, schoot !

grts

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Koolzuurgehalte bepalen

de bovenstaande methode is eigenlijk de enige echt practische methode voor het CO2gehalte. je kan ook het moutrendement gaan bepalen. of anders is filterzuiverheid misschien leuk om een monster bier op een OGGA plaat uit te zetten
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Koolzuurgehalte bepalen

voor bier heb je een aantal specifieke bepalingen zoals schuim meting, CO2 in fles of blik of troebelheid voor al deze bepalingen heb je inderdaad speciale apparatuur nodig die je op school wel niet zult hebben. Ik heb ooit eens de bitterheid bepaald van bier (lang geleden ik zou het op moeten zoeken) maar in iedergeval gaat dat met een spectofotometer.

Het bepalen van zuurstof zal best moeilijk zijn omdat zodra je het flesje of blik open maakt er zuurstof bijkomt, je moet dus kijken voor een methode waarbij er zo weinig mogelijk zuurstof bij komt.

In iedergeval he bje voor bier bepalingen echt heel specifieke apparatuur nodig zoals die in brouwerijen ook wordt gebruikt.

Toch heel veel sucses ermee :cry:

Berichten: 34

Re: Koolzuurgehalte bepalen

Ja inderdaad, en dat is het ambetante aan dit onderwerp. Er is nog een lln die over bier doet, maar dan het brouwproces en die heeft voor 70% de zelfde proeven. Specifiek kwaliteitscontrole is allemaal machinaal. Maar gelukkig mogen we ook gewoon proeven doen die niets met het onderwerp te maken.

Toch bedankt voor de hulp en voor de aanmoedigingen :lol:

grts

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Koolzuurgehalte bepalen

ik weet niet of je hem al heb, maar een sulfietbepaling in bokbier is misschien een optie.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 34

Re: Koolzuurgehalte bepalen

ik weet niet of je hem al heb, maar een sulfietbepaling in bokbier is misschien een optie.
Is er een speciale reden waarom bepaald in bokbier ?

Ik heb een sulfietbepaling, maar bokbier staat niet in mijn lijstje van te onderzoeken bieren.

Grts

Reageer