Sulfuryl bromide

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.337

Sulfuryl bromide

Bestaat sulfuryl bromide?

En wordt het dan ook bereid zoals bij sulfurylchloride, een evenwichtsreactie:

2 SO2 + 2 Br2 <-----> 2 SOBr2 + O2

Klopt deze reactie?

Berichten: 840

Re: Sulfuryl bromide

Nee.

Wat jij in je reactie maakt is thionyl bromide. Dat is een HELE andere stof.

Ik schrijf hier nu even alles met als halogeen Cl. Volgens mij werken alle reacties ook met Br.

Sulfuryl chloride wordt bereid door chloor en zwaveldioxide te geleiden in een stroom over een kamfer of actieve kool katalysator.

SO2 + Cl2 <--> SO2Cl2

Thionyl chloride is heel wat anders en is ook een stuk moeilijker te krijgen (CWC) en te maken. Je maakt het met oleum (rokend zwavelzuur, met vrij SO3) en SCl2:

SCl2 + SO3 --> SOCl2 + SO2

Misschien kun je het ook maken met PCl5 en SO2

Thionyl chloride kun je heel moeilijk krijgen in Nederland zonder vergunning, omdat het op Chemical Weapons Convention staat. Hetzelfd egeld voor bijvoorbeeld de fosforchloriden.

Berichten: 2.337

Re: Sulfuryl bromide

Ik begon te twijfelen dus google ik op sulfuryl chloride en dan krijg ik een afbeelding te zien van thionyl chloride. :x

Bedankt voor je antwoord ik had het dus toch op sulfurylbromide.

Ik vond hier geen informatie over dus ik dacht dat het niet kon gevormd worden om één of andere reden.

Berichten: 3.145

Re: Sulfuryl bromide

chemaniac schreef: Bestaat sulfuryl bromide?

En wordt het dan ook bereid zoals bij sulfurylchloride, een evenwichtsreactie:

2 SO2 + 2 Br2 <-----> 2 SOBr2 + O2

Klopt deze reactie?
Nog afgezien van wat Jor aangaf, kun je zelf ook al op je klompen aanvoelen dat deze reactie niet op kan treden.

SO2 is een vrij sterke reductor.

Br2 is een sterke oxidator.

Zuurstof is een nog veel sterkere oxidator.

Denk je dat deze reactie kan verlopen?

Als er al reactie zou zijn, dan zou je inderdaad krijgen wat Jor aangaf: oxidatie van SO2 door Br2 onder vorming van SO2Br2 (zwavel gaat dan van oxidatietoestand +4 naar +6). Of deze reactie optreedt waag ik echter ook te betwijfelen. Volgens mij bestaat sulfuryl bromide niet, omdat broom niet voldoende sterk oxiderend is en te veel sterische hinder geeft vanwege de grootte van de atomen.

Berichten: 2.337

Re: Sulfuryl bromide

Ja inderdaad sterke oxidator en sterke reductor geven zwakke oxidator en zwakke reductor. Een factor die ik had moeten controleren voor zomaar een reactie neer te pennen.

Dus sulfurylbromide wordt niet gevormd mag ik besluiten? Bedankt :)

Reageer