titratie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 34

titratie

Hey people,

Ik moet een verslag afgeven deze vrijdag voor scheikunde.. maar ik zit echt vast .. nog erger ik weet niet hoe ik eraan moet beginne!

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

Alvast bedankt!

Opdracht

20 mL 0.05M K2HAsO4 wordt getitreerd met 0.1M HCl

Volgende punten moeten aanwezig zijn:

startpH

10 % neutralisatie

50 % neutralisatie

90 % neutralisatie

1e Equivalentiepunt

110 % neutralisatie

150 % neutralisatie

190 % neutralisatie

2e Equivalentiepunt

210 % neutralisatie

Maar ik weet zelf niet wat K2HasO4 is? Ik vermoed een base .. maar wat voor 1?? en als ik dat al niet weet kan ik gwn niet beginne me t mijn berekeningen van ph.. 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: titratie

Inderdaad een base (analoog aan fosfaat): dikalium-monowaterstofarsenaat.

Maar je zegt verslag. Betekent dat dat je zelf deze stof getitreerd hebt?

Berichten: 34

Re: titratie

Neen we hebben eerst andere stoffen getitreerd en jah we moeten dus hiervan een verslag maken om de kennen te checken zeker :s maar om eerlijk te zijn weet ik echt hoe eraan te beginne..

Zo moeten we eerst de PkZ te weten te komen maar ik vind het nergens.. men heeft al gezegd om van een amfiprotisch ion te vertrekken maar ja wa bedoelen ze daarmee?

Berichten: 34

Re: titratie

Ik heb het gevonden,

K2HAsO4 zal volledig in het water dissociëren tot K+ en HAsO4 2-

Volgende reacties zullen doorgaan:

K+ + H20 ==> KOH + H+

KOH is een sterke base en zal terug volledig dissociëren dus deze zal geen invloed hebben op de pH

HAsO4 2- is een amfiprotisch ion het kan reageren tot vorming van een zwak zuur en tot een base

Naargelang de evenwichtsconstante van elke reactie zal het basisch of zuur-karakter overheersen

De pH is te berekenen met de formule pH=1/2 * (pKz1 + pKz2)

Nu is er nog een klein probleempje:

Ik vraag mij nu af bij het tekenen van de titratiecurve moet ik dan nooit rekening houden met die KOH ???

alvast bedankt ! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: titratie

Bartmch schreef: Ik heb het gevonden,

K2HAsO4 zal volledig in het water dissociëren tot K+ en HAsO4 2-

Volgende reacties zullen doorgaan:

K+   +   H20   ==> KOH   +   H+

KOH is een sterke base en zal terug volledig dissociëren dus deze zal geen invloed hebben op de pH

HAsO4 2- is een amfiprotisch ion het kan reageren tot vorming van een zwak zuur en tot een base

Naargelang de evenwichtsconstante van elke reactie zal het basisch of zuur-karakter overheersen

De pH is te berekenen met de formule pH=1/2 * (pKz1 + pKz2)

Nu is er nog een klein probleempje:

Ik vraag mij nu af bij het tekenen van de titratiecurve moet ik dan nooit rekening houden met die KOH ???

alvast bedankt ! :)
K+ + H20 ==> KOH + H+

KOH is een sterke base en zal terug volledig dissociëren dus deze zal geen invloed hebben op de pH. Je hebt dus ook nooit KOH in je oplossing, maak het je dus niet moeilijker dan het al is :)

Beter gezegd: het evenwicht van die reactie ligt helemaal links, wat betekent dat hij helemaal niet optreedt.

Je vergeet trouwens wel een heel belangrijk feit en dat is dat waterstofarsenaat nog 2 protonen kan opnemen, zodat je uiteindelijk arseenzuur overhoudt.

Je hoeft overigens pas bij 150% neutralisatie rekening te houden met de 2e pKa (of de eerste eigenlijk, als je vanaf arseenzuur kijkt). De invloed van deze pKa is tot aan 150% namelijk verwaarloosbaar klein.

Reageer