Profielwerkstuk: Mini Brandstofcel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Profielwerkstuk: Mini Brandstofcel

Hallo iedereen,

voor mijn profielwerkstuk wil ik samen met een klasgenoot een mini brandstofcel maken. We willen hem in een radiografisch vliegtuigje stoppen en onderzoeken of het mogelijk is een brandstofcel als energiebron te gebruiken in vliegtuigen.

Nu hebben we veel gezocht naar brandstofcellen en zijn op deze website gekomen:

http://www.ectechnic.co.uk/instructionsschools.html

Alleen is de beschrijving niet erg duidelijk (niet eens zeker of correct). Ik heb al eens vragen gesteld op een ander forum maar het is mij nog niet helemaal duidelijk. Ons idee is nu dit:

Afbeelding

De grijze streepjes zijn de brandstof en OH- gemixt

De lichtgroene streepjes is de reductor (H2O2 ?)

Mijn vragen zijn of dit mogelijk is. De brandstof is of NaBH4 of methanol met de volgende halfreacties:

NaBH4 + OH- -> NaBO2 + 6 H2O + 8e-

CH3OH + 2 OH- -> HCHO + 2 H2O + 2e-

en de oxidator

H2O2 + 2e- --> 2 OH-

Moet er een membraam tussen (dus het rode lijntje)?

Dit is mijn gedachte, commentaar welkom :) maar uitlachen liever niet ;)

Groeten Lourens

Berichten: 111

Re: Profielwerkstuk: Mini Brandstofcel

De tekening die je gemaakt hebt is niet helemaal duidelijk. Wat je hier hebt is een accu (als ik de tekeing goed begrijp).

De accu kan makkelijker gemaakt worden door eens op zoek te gaan naar een Daniël cel. hierbij zitten de oplossing van de zouten in apparte bekerglazen en zijn deze verbonden met een zoutbrug (van aggar of een filtreerpapier gedrenkt in verzadigde KCl-oplossing) Kijk in Binas tabel 48 voor standaard potentialen van te gebruiken oplossingen.

Ja de rode lijn in jou tekening is een semipermiabel membraam. Dit betekend dat de stoffen die met elkaar reageren door electrolyse niet door het membraam kunnen. Kleinere ionen kunnen er wel doorheen waardoor er geen lading ontstaat (1 bekerglas totaal plus en de andere totaal min geladen, dat kan niet natuurlijk.) Deze moet je echter wel zelf aan de oplossing toevoegen.

Jasper

Berichten: 180

Re: Profielwerkstuk: Mini Brandstofcel

hee Lourens,

gaaf man zo'n brandstofcel in een vliegtuigje.

misschien leuk om de volgende site even te bekijken: boeing brandstofcel

hierin staat dat boeing ditzelfde idee ook al in het groot heeft gemaakt!!!!

ook leuke video's en foto's

Berichten: 374

Re: Profielwerkstuk: Mini Brandstofcel

Ik ga nu ook bezig met mijn profielstuk, ook over de brandstofcel.

Nu wilde ik een brandstofcel gaan maken met de brandstof methaan. Dus niet van methaan waterstof maken maar de methaan zelf.

Waar zou ik hier een topic voor moeten starten voor vragen?

Reageer