Vraag over vloeistof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Vraag over vloeistof

Ik heb een vraag over het volgende, aangezien ik op een ander forum verschillende antwoorden hoor en zie.

Ik heb een oplossing bestaande uit 90% water, 8% zoutzuur en 2% waterstofperoxide.

Ik gebruik dit om voor mijn electronica-hobby printjes mee te etsen. (Een epoxy plaatje waarop een koperlaag is aangebracht met daar weer bovenop een (ets-bestendige) fotogevoelige lak.)

Door nu een spoor van koperbanen op een transparant vel uit te printen kan ik door middel van UV deze op mijn epoxy plaatje 'kopieëren'. Vervolgens doop ik hem in de vloeistof om het overtollige (belichte) koper weg te etsen.

Daarbij heb ik dan de volgende vragen:

1) hoe kan ik de gebruikte vloeistof het best bewaren? Kan ik die in de glazen bak laten zitten waar ik het nu in heb? Of moet/kan deze luchtdicht afgesloten worden?

2) Kan ik er door middel van een 'zuurstofsteen' (uit de aquariumzaak) lucht doorheen laten blazen om het proces te versnellen / verbeteren?

3) Kan ik door de vloeistof te verwarmen tot max. +/- 50 graden C, het proces versnellen / verbeteren?

4) welke verhoudingen kan ik aanpassen en in welke hoeveelheid om het proces te versnellen?

Op dit moment ben ik ongeveer een klein half uurtje bezig om een printplaatje van 100x100mm te etsen met koude, stilstaande vloeistof. Ik breng zelf af en toe de vloeistof in beweging d.m.v. een glazen roerstaafje.

Ik zou deze tijd graag willen verkorten naar max. 10 minuten.

(Als ik het goed had begrepen dan zorgt de hoeveelheid waterstofperoxide voor het wegetsen van het koper???)

Ik hoor graag wat jullie hiervan denken!

Berichten: 5

Re: Vraag over vloeistof

Niemand een reactie toe te voegen????

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Vraag over vloeistof

Ik kan wat proberen, alhoewel ikzelf altijd gewoon kant en klaar etsmiddel heb gekocht voor mijn experimenten....

Verwarmen zal het proces versnellen. 10 graden hoger levert 2-3x snellere reactie op. Dat klinkt genoeg. Als je bij 50C gaat werken dat gaat het dus veel te snel.

Roeren kan zeker helpen.

Lucht doorborrelen lijkt me niet handig.

Waterstofperoxide is niet erg lang houdbaar. Zeker in het donker bewaren! Helemaal afsluiten daar zou ik voorzichtig mee zijn.

De snelheid is niet het enige waar je rekening mee moet houden, daarom zou ik voorzichtig zijn met het veranderen van de omstandigheden. Als je de printsporen niet scherp uitetst, of zelfs de banen ondergraaft met je etsproces, zal je print niet meer goed werken.

Berichten: 5

Re: Vraag over vloeistof

Oke, alvast bedankt!

Ik zat zelf eraan te denken om verwarmde lucht te gebruiken om die erdoor te laten blazen d.m.v. zo'n zuurstofsteentje uit de aquarium-zaak.

Ik heb een verwarmingskokor waardoor ik de sileconen slang van de lucht doorheen wilde laten lopen en zo de lucht die in de bak komt te verwarmen. Ik denk zelf dat de temp. hiermee op max. 20 tot 25 graden zal komen, zeker in de schuur waar ik mijn printen ets.

Maar dat is dus waarschijnlijk geen goed idee...

Reageer