[scheikunde] Titratie en gehaltes?!

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Titratie en gehaltes?!

Hallo beste mensen!

Ik moet een practicumverslag schrijven voor school maar ik ben een beetje in de war!

De proef was om te titreren.

Ik kreeg 10 mL van een 20x verdunde oplossing van schoonmaakazijn van onbekende molariteit. Daaraan voegde ik een stel druppels fonolftaleïen (indicator).

Vanuit een Buret begon ik vervolgens natronloog toe te voegen met een molariteit van 0,1020. In totaal heb ik 7,55 mL natronloog moeten toevoegen voordat de kleur lichtroze gekleurd bleef voor 30 seconden.

De doel van het hele verslag is het uitvogelen van het gehalte van de oorspronkelijke schoonmaakazijn in gram per liter.

Mijn leraar zei iets over massapercentages en dat is exact wat mij in de war heeft gebracht! Ik snap niet waar ik massapercentages moet gebruiken?!

Dit is wat ik allemaal al heb weten te berekenen:
CH3COOH + OH- --> CH3COO- + H2O

1 : 1 : 1 : 1             

Er is 7,55 mL 0,1020 M natronloog toegevoegd.

dat betekent: 7,55×10-3 mL × 0,1020 M = 7,70×10-4 mol OH-

verhouding OH- en CH3COOH is 1:1 dus: 7,70×10-4 mol CH3COOH

Er was 10 mL azijnzuur aanwezig.

De molariteit is dan: 7,70×10-4 mol / 1,0×10-2 L = 7,70×10-2 M CH3COOH

De oplossing was al 20x verdund.

Oorspronkelijk was de azijnzuuroplossing dan 7,70×10-2 M × 20 = 1,54 M CH3COOH
Hoe kom ik verder?

De molmassa van CH3COOH is trouwens 60,05.

Berichten: 374

Re: [scheikunde] Titratie en gehaltes?!

Ik denk niet dat ze massapercentage bedoeld.

Want dan zou je ook moeten weten hoe zwaar de oplossing is.

Volgens mij heb je zo wel gedaan wat de bedoeling is. Ik heb dit jaar precies het zelfde gedaan.

Ik vind 7,55mL best wel weinig... wordt het weer onnauwkeuriger van volgende keer moeten ze minder verdunnen! (of een minder sterke NaOH oplossing)

EDIT

je kan die Molariteit nog omrekenen naar gram maar dan zit je wel met het probleem dat het een oplossing is... dan is het antwoord niet helemaal correct.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Titratie en gehaltes?!

Kan ik niet uit de dichtheid van water berekenen hoe zwaar het geheel is? Aangezien ik het aantal gram CH3COOH kan berekenen...

Berichten: 374

Re: [scheikunde] Titratie en gehaltes?!

Ik denk dat je gewoon het aantal gram moet uitrekenen dus van M -> g

En dan heb je het aantal gram/liter

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Titratie en gehaltes?!

Je berekening zegt dat je een 1.54M azijnzuuroplossing hebt.

Hoe je dat omrekent naar massa%? Door te kijken naar de dichtheid van een azijnzuuroplossing. Dat is in dit geval lastig als die waarde niet gegeven is.

Ik denk dat de dichtheid >1.00kg/L is maar aangezien je geen andere waarde hebt, moet je denk ik maar uitgaan van de dichtheid van water.

Je oplossing bevat dus 1.54 mol azijnzuur/L, en 1L = 1.00 kg.

Je weet al de molmassa, dus hoeveel gram azijnzuur zit er in die ene liter?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 111

Re: [scheikunde] Titratie en gehaltes?!

Hallo, ik ben TOa en doe deze proef met verschillende klassen (H5 en V6) waarbij het de bedoeling is om te kijken of de wettelijke minimale hoeveelheid azijnzuur van 40g/L voor tafelzijn (van schoonmaakzijn weet ik het niet) wel gehaald wordt. Je docent (soms net een mens) zal een verspreking gemaakt hebben en het aantal gram azijnzuur per liter willen weten.

Vraag dit even na bij de docent als je hier aan twijfelt. Als je dat vragen niet durft dan zet er een geschatte berekening van de massa percentage bij en zet in de discussie van je verslag dat er gegevens ontbraken waardoor je een aanname hebt moeten maken van de dichtheid.

Wat ben jij een ijverige leerling! Je doet echt je best om deze stof te doorgronden en te begrijpen. Jammer dat al je inspanning niet mag leiden tot het resultaat wat de leeraar van je vraagt. Laat dat je ethousiamsme niet in de weg staan.

Succes

Jasper

Berichten: 374

Re: [scheikunde] Titratie en gehaltes?!

Oohja is waar ook, wij moesten dit jaar precies het zelfde doen :P

Laurens je moet nu dus alleen nog de molariteit omrekenen naar gram en dan heb je je antwoord.

Berichten: 391

Re: [scheikunde] Titratie en gehaltes?!

Massa/volume % is toch eitje???

1,54 mol/ liter

(1,54 x 60,06)/1000 ml x 100%

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie en gehaltes?!

Massa/volume % is toch eitje???
Niet als je pas je eerste paar titraties achter de rug hebt, en alles nog nieuw is. Letten we een beetje op het opleidingsniveau van de vragenstellers?

Reageer